Page 279 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 279

pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
            V skladbi skladatelj ni postavil v ospredje harmonske strukture skladbe,
            ampak harfistično tehniko 20. stoletja, ki sta jo poleg utemeljitelja Carlosa
            Salzeda v 20. letih 20. stoletja v ospredje postavila Nikolaj Parfenov v leta
            1928 objavljeni knjigi Tehnika igranja harfe: Metoda profesorja A. I. Slepuš-
                21
            kina  in Kajetan A. Attl v A method for the harp . Izpostavitev nove harfi-
                                                        22
            stične tehnike ne preseneča glede na to, da je bila v letu objave skladbe usta-
            novljena skladateljska skupina Pro musica viva, katere član je bil tudi Petrić
            in ki je želela približati tedaj najbolj aktualne sodobne glasbene tokove. Pe-
            trić je v skladbi pokazal in predstavil razne nove ali manj znane efekte. Za
            lažje razumevanje sem pripravila tabelo, v kateri so vse oznake prevedene v
            slovenščino. Za vsakogar, ki se skladbe uči, bi bilo najbolje, da v notah pred
            začetkom igranja s posamezno barvo označi vse simbole. To mu bo poma-
            galo pri hitrejšem branju not, ki se razlikujejo od klasičnih zapisov.

            Tabela 9: Oblikovni elementi skladbe Élégie sur le nom de Carlos Salzedo pour harpe seule
            skladatelja Iva Petrića

             TEMPO         OBSEG         ELEMENTI
             Largo         1.–5. takt    Igranje pri deski, sons de timbales.
                                         Flažoleti, igranje z nohti, vibrirajoč zvok, glissando
             Andante       6.–16. takt
                                         z nohti, igranje visoko na strunah, sons isolés.
             Andantino mosso  17.–24. takt  Xylo, igranje z nohtom, sons isolés.
             Energico e pesante 25.–28. takt  Arpeggii, glissandi, udarec po strunah.
                                         Accords lancés, udarec po resonančnem trupu,
             Animato       29.–34. takt
                                         udarec po strunah, sons de timbales.
                                         Accords lancés, udarci po strunah, glissandi z nohti,
                                         glissandi, glissando s pedali, udarec po kovinski plošči
             Più animato   35.–61. takt
                                         s ključem, udarec po basovskih strunah s ključem,
                                         igranje pri deski, igranje z nohti, sons isolés, xylo.
                                         Samostojni zvok premikanja pedalov, eolski glissandi,
             Lento         62.–69. takt  sons de timbales, flažoleti, igranje z nohti, udarec
                                         po strunah z roko in udarec po bas strunah s ključem.

                 Hitre spremembe dinamike zahtevajo od izvajalca dobro poznavanje
            notne literature in hitre reakcije. V skladbi so uporabljena sredstva, ki ni-
            majo definirane tonske višine. Med perkusivne elemente spadajo: udarec
            z roko po različnih delih strun, sons de timbales, kar dobesedno pomeni
            zvok timpanov in opisuje različne vrste udarcev z dlanjo ali prsti po re-
            sonančnem trupu harfe; udarec po kovinski plošči s ključem; udarec po
            basovskih strunah s ključem, samostojni zvok premikanja pedalov, ki si-
            21   Nikolaj Parfenov, Tehnika igranja harfe: Metoda profesorja A. I. Slepuškina (Moskva:
                 Gosudarstvennoe izdatel’stvo, 1928).
            22   Kajetan A. Attl, A Method for the Harp (New York: Carl Fischer, 1924).


                                                                              279
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284