Page 279 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 279
pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
V skladbi skladatelj ni postavil v ospredje harmonske strukture skladbe,
ampak harfistično tehniko 20. stoletja, ki sta jo poleg utemeljitelja Carlosa
Salzeda v 20. letih 20. stoletja v ospredje postavila Nikolaj Parfenov v leta
1928 objavljeni knjigi Tehnika igranja harfe: Metoda profesorja A. I. Slepuš-
21
kina in Kajetan A. Attl v A method for the harp . Izpostavitev nove harfi-
22
stične tehnike ne preseneča glede na to, da je bila v letu objave skladbe usta-
novljena skladateljska skupina Pro musica viva, katere član je bil tudi Petrić
in ki je želela približati tedaj najbolj aktualne sodobne glasbene tokove. Pe-
trić je v skladbi pokazal in predstavil razne nove ali manj znane efekte. Za
lažje razumevanje sem pripravila tabelo, v kateri so vse oznake prevedene v
slovenščino. Za vsakogar, ki se skladbe uči, bi bilo najbolje, da v notah pred
začetkom igranja s posamezno barvo označi vse simbole. To mu bo poma-
galo pri hitrejšem branju not, ki se razlikujejo od klasičnih zapisov.
Tabela 9: Oblikovni elementi skladbe Élégie sur le nom de Carlos Salzedo pour harpe seule
skladatelja Iva Petrića
TEMPO OBSEG ELEMENTI
Largo 1.–5. takt Igranje pri deski, sons de timbales.
Flažoleti, igranje z nohti, vibrirajoč zvok, glissando
Andante 6.–16. takt
z nohti, igranje visoko na strunah, sons isolés.
Andantino mosso 17.–24. takt Xylo, igranje z nohtom, sons isolés.
Energico e pesante 25.–28. takt Arpeggii, glissandi, udarec po strunah.
Accords lancés, udarec po resonančnem trupu,
Animato 29.–34. takt
udarec po strunah, sons de timbales.
Accords lancés, udarci po strunah, glissandi z nohti,
glissandi, glissando s pedali, udarec po kovinski plošči
Più animato 35.–61. takt
s ključem, udarec po basovskih strunah s ključem,
igranje pri deski, igranje z nohti, sons isolés, xylo.
Samostojni zvok premikanja pedalov, eolski glissandi,
Lento 62.–69. takt sons de timbales, flažoleti, igranje z nohti, udarec
po strunah z roko in udarec po bas strunah s ključem.
Hitre spremembe dinamike zahtevajo od izvajalca dobro poznavanje
notne literature in hitre reakcije. V skladbi so uporabljena sredstva, ki ni-
majo definirane tonske višine. Med perkusivne elemente spadajo: udarec
z roko po različnih delih strun, sons de timbales, kar dobesedno pomeni
zvok timpanov in opisuje različne vrste udarcev z dlanjo ali prsti po re-
sonančnem trupu harfe; udarec po kovinski plošči s ključem; udarec po
basovskih strunah s ključem, samostojni zvok premikanja pedalov, ki si-
21 Nikolaj Parfenov, Tehnika igranja harfe: Metoda profesorja A. I. Slepuškina (Moskva:
Gosudarstvennoe izdatel’stvo, 1928).
22 Kajetan A. Attl, A Method for the Harp (New York: Carl Fischer, 1924).
279