Page 280 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 280

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
            cer ima neko tonsko višino, vendar je ta v ozadju brenčanja, ki ga premik
            povzroči, in znak, ki opisuje igranje akordov, medtem ko druga roka duši
            vrh strun. Tudi tu intonacija ni določena, saj se spreminja glede na to, kje
            držimo roko. Predvsem pa je ton nezveneč in spominja na udarec po struni.
                 Veliko v tabeli navedenih oznak opisuje harfistično tehniko oz. so
            namenjene olajšanju zapisa. Mednje spadajo: znak za postavitev pedalov,
            znak za najvišje in najnižje tone harfe, sons isolés, razni zapisi dušenja to-
            nov in akordov. Vse druge oznake so melodični elementi in opisujejo igra-
            nje pri deski, visoko na struni, z nohtom, xylo, z dodatnim vibriranjem, ra-
            zne vrste arpeggiev in glissandov.
                 Posamezne elemente je skladatelj uporabljal po sklopih. Uvodnemu
            kratkemu largu sledijo andante, kjer se posveča igranju z nohti in vibrira-
            jočemu zvoku; andantino mosso, v katerega vpelje xylo, energico e pesante,
            ki je dinamični višek skladbe in ga naveže na animato glissande, ki jih pre-
            kinja z udarcem po resonančnem trupu ali strunah. V più animato glissan-
            de in udarce po strunah razvija dalje, postopno jim dodaja nove elemente,
            dokler glissandi z nohtom ne pripeljejo zadnjega lento dela, kjer se počasi
            skladba umirja in se brez dodatnega zaustavljanja konča s korono na pavzi.
                 Skladatelj je s številko nad taktnico opredelil, koliko dob traja takt, tra-
            janje se pogosto spreminja. Izogiba se prvih dob, druge pa zamaže s pav-
            zami ali vezaji. Ta ritmična amorfnost deluje le, če izvajalec natančno sle-
            di zapisanem ritmu.


                 Razlike oz. preplet analitičnih in umetniških dognanj
            Z analizo skladb, dolgoletnim igranjem harfe, poučevanjem ter posluša-
            njem harfističnih skladb smo oblikovali seznam tistih prvin, pri katerih
            se znanstvenoanalitični in umetniškoizrazni pogledi najbolj razlikujejo oz.
            ujemajo.


                 Pavze
            Prva izmed velikih razlik so pavze. Pogosto se harfisti sprašujemo, ali je tre-
            ba zvok zadušiti ali ga pustiti zveneti. V primerjavi z drugimi harmonskimi
            inštrumenti je harfa zaradi dolgega zvena strun pred dušenjem manj har-
            monsko čista. Prav tako se zastavlja vprašanje, ali se odločiti za harmonsko
            čist zvok, kar pa lahko v hitrem tempu pripelje do neželene spremembe
            tempa ali naglo odrezanega zvena.


            280
   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285