Page 285 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 285

pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
            bolj prosto pot. Odločitev za izvedbo, ki presega zgolj jasno in natančno
            igranje zapisanega, je prav tako upravičena. 27
                 Na seznamu sicer ni premikov pedalov, ki običajno predstavljajo naj-
            večji strah skladateljem pri komponiranju za harfo kot tudi največjo težavo
            mladim izvajalcem, ki nova dela spoznavajo. Skladatelji 20. stoletja predlo-
            ge premikov pedalov običajno vpišejo v skladbo, kar smo opazili pri vseh
            skladbah Iva Petrića in Alojza Srebotnjaka. Ne glede na zapise v notah je
            vedno priporočljivo premike vpisati na novo in tako poiskati najbolj opti-
            malno verzijo glede na svoje sposobnosti in navade. Kaj so optimalni pre-
            miki in njihovi zapisi za harfista, se mora ta naučiti v procesu izobraževa-
            nja. Tako kot se razlikujejo prstni redi ali interpretacija, se razlikujejo tudi
            čas, ki ga posameznik porabi za premik pedala, zmožnost premikanja več
            pedalov hkrati, sposobnost premikanja pedalov z levo nogo na desni strani
            in razmišljanje o harmoniji med igranjem. Vse to vpliva na izbiro, kdaj bi
            bilo premik najbolje izvesti.


                 Predstavitev anketnih rezultatov
            Za boljši vpogled v izvajalsko prakso del Iva Petrića in Alojza Srebotnjaka
            za harfo v Sloveniji smo izvedli anketo s slovenskimi harfisti in harfistka-
            mi. Zanimalo nas je, kako izvajalci in občinstvo dojemajo dela obeh sklada-
            teljev. Glavni cilj ankete je bil pridobiti vpogled v trenutno prakso izvajanja
            del Iva Petrića in Alojza Srebotnjaka za harfo v Sloveniji, raziskati težave ter
            prednosti teh skladb z vidika tehnične zahtevnosti in umetniške interpre-
            tacije posameznika. V anketi, ki je bila izvedena med 23. marcem in 3. apri-
            lom 2024, je sodelovalo 40 harfistov in harfistk, od tega trije učenci, sedem
            dijakov, devet študentov in enaindvajset profesionalnih harfistov.
                 Z odgovori v anketi smo ugotovili, da je skladbo Pet preludijev igralo
            24 harfistov, skladbe za harfo Iva Petrića pa le 10. Medtem ko se je Pet pre-
            ludijev Alojza Srebotnjaka več kot 50 odstotkov anketiranih harfistov uči-
            lo že v osnovni in srednji šoli, so se skladb Iva Petrića vsi harfisti učili šele
            v času študija (8) oz. po študiju (2). Sedemdeset odstotkov vseh anketiranih
            rado vključuje skladbe slovenskih skladateljev v svoj repertoar. Najbolj za-
            nimiv podatek je, da je vseh 10 harfistov, ki so igrali dela Iva Petrića, igra-
            lo tudi Pet preludijev Alojza Srebotnjaka. Vsi so se opredelili, da so bila dela
            Iva Petrića zahtevnejša.



            27   Berry,  Musical Structure and Performance, 43–4.


                                                                              285
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290