Page 284 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 284
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
Melodije v levi roki
Nekatere tehnike so zaradi specifike igranja harfe težje izvedljive. Harfi-
sti se jih ponavadi zavedajo, vendar niso vedno v kratkem času tehnično
zmožni dobiti želenega rezultata. Poleg prej omenjenih pavz, hemiol in po-
limetrije se to nanaša tudi na melodije v levi roki, melodije, ki so skrite v
posameznih tonih daljših linij, ali melodije, ki jih izmenično sestavljata obe
roki. Na primer imitacija na začetku C-dela Srebotnjakovega Preludija št. 3,
melodija leve roke v 106. taktu Petrićevega Impromptuja ali melodija, skrita
med šestnajstinkami desne roke med 22. in 27. taktom Scherzina.
Prav tako kot vadenje je treba v učenje inštrumenta vpeljati oblikovno
ter harmonsko analizo skladb. Velikokrat nam že sam zapis predstavi in-
terpretacijske ideje skladatelja. Znanje harmonije in oblikoslovja se seveda
med harfisti razlikuje. Vsakemu harfistu pa bi ne glede na raven znanja ko-
ristilo, če bi pred začetkom učenja skladbe sam ali s pomočjo profesorjev
označil vsaj osnovne specifike skladbe, kot sta repriza ali refren, če v sklad-
bi so, spremembe v tempih, ki nam pogosto nakazujejo nove dele, ponav-
ljajoče se motive, teme ali dele ter vidne spremembe tonalitete. Z osnovno
analizo oblike skladbe lahko najdemo skrite ali očitne želje skladatelja gle-
de agogike tudi tam, kjer ni eksplicitno zapisana.
Ko razumemo osnovno strukturo skladbe, je priporočljivo označiti vse
posebnosti, o katerih smo govorili, kot so pavze, hemiole, polimetrija, me-
lodije v levi roki in oznake za agogiko. Vsako pavzo posebej preučimo, ali
jo je možno upoštevati z jasnim dušenjem strun, le z étufée čiščenjem har-
monije ali zaradi hitrosti izvedbe teh ni mogoče upoštevati. Jasna oznaka
hemiol in polimetrije nam bo koristila pri razumevanju metruma skladbe.
Pobarvane melodije bodo našo pozornost pritegnile hitreje. Oznake za ago-
giko pa nam bodo pomagale pri interpretaciji. Vse tuje izraze, ki nam niso
razumljivi, si je treba prevesti.
Tudi vse druge posebnosti, ki jih v skladbi opazimo, kot so glissandi,
bisbigliandi, trilčki, ostinato motivi, flažoleti ali pasaže, je dobro analizirati
z vidika, kaj so skladbi z interpretacijskega vidika prinesli. So tam napisani
le za obarvanje harmonije, poudarjajo kateri ton ali akord, kam nas vodijo
ali so zapisani, da predstavijo harfistično tehniko? Odgovori nam bodo ko-
ristili pri izbiri interpretacije. Kot zapiše Berry, je oblikovna analiza le os-
nova oz. izhodišče za naslednje interpretativne odločitve ter vodi do ugoto-
vitve, da je možnih več interpretacij, kar seveda izvajalcu dopušča nekoliko
284