Page 297 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 297
povzetki
UI so tako rekoč »depersonalizirani«. Tretjič, predstavljen je koncept »ko-
lapsa modela«. Ta je posledica še večje homogenizacije, saj bodo sistemi UI
v svoje procese neizogibno vključevali vse več podatkov, ki jih je že ustva-
rila UI, s čimer bo sprožena spirala samoreferenčnosti, ki bo na dolgi rok
verjetno pripeljala do propada sistemov. Čeprav to morda ni neizogibno,
pa predstavlja dovolj veliko tveganje, da bi se morali zamisliti in več časa
posvetiti oceni nevarnosti, ki jo generativna UI pomeni za interpretacijsko
raznolikost.
Ključne besede: glasba, generirana z UI, glasba in kolaps modela,
globoki ponaredki glasov pevcev, UI in glasbena interpretacija
Lidia Melnyk
Nekoliko drugačna »dunajska šola«: Eduard Steuermann in njegovi lvovski učenci
Raziskava se osredotoča na manj znane usode lvovskih pianistov – Jako-
ba Gimpla, Arturja Hermelina in Leopolda Münzerja, ki jih je močno zaz-
namoval holokavst. Vsi trije pianisti so bili iz Galicije, vključno z učiteljem
Eduardom Steuermannom, ki je do danes najbolj znan kot pianist Arnol-
da Schönberga pri številnih premiernih izvedbah njegovih del. Vsi trije so
najprej študirali pri Steuermannu na Dunaju, pozneje pa so želi velike med-
narodne uspehe, dokler jih ni nepričakovano prekinil dramatičenpreobrat
v svetovni zgodovini. Jakob Gimpel se je že v zgodnjih 20. letih 20. stoletja
preselil na Dunaj, da bi študiral pri Steuermannu, vzporedno pa ga je skla-
dateljskega dela tam učil tudi Alban Berg. Leta 1938 je emigriral v ZDA, kjer
se je najprej proslavil s sodelovanjem pri dveh klasičnih animiranih filmih:
Rhapsody Rabbit in z oskarjem nagrajenem Johann Mouse. Artur Herme-
lin je večkrat gostoval v številnih evropskih metropolah (priljubljen je bil
zlasti v Parizu), pa tudi v ZDA in Južni Ameriki, vendar se je vedno znova
vračal v Lvov, kjer je tudi sprejel mesto profesorja klavirja – podobno kot
Leopold Münzer. Oba sta v lvovskem getu izgubila življenje.
Poleg povsem zgodovinopisnih dognanj, ki jih muzikologija še danes dol-
guje tem izjemnim osebnostim, so bile v raziskavi razkrite tudi druge po-
membne povezave, ki se dotikajo zlasti t. i. lvovske klavirske šole. Ta se je
oblikovala pod vplivom Chopinovega učenca Karola Mikulija. V letih od
1898 do 1919 je češki pianist Vilém Kurz (1872–1945) deloval kot profesor
na Konservatoriju galicijskega glasbenega društva. Ravno v tem času je V.
Kurz razvil osnove klavirske pedagogike, po čemer je pozneje postal znan
tudi na Češkem, kjer je bil od leta 1920 profesor klavirja na Praškem kon-
servatoriju, določen čas pa tudi njegov rektor.
297