Page 115 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 115
Čuječnost kot psihološka intervenca za vsakdanjik
Preglednica 1 Pregled aktivnosti in ključnih kompetenc ter znanj na področju
čuječnosti
Znanja (iz aktivnosti in vaj) Kompetence
• Teoretična izhodišča čuječnosti • Poznavanje teoretičnih izhodišč in poosebljanje fi-
• Na čuječnosti temelječe psiho- lozofije čuječnosti
loške intervencije – poznavanje, • Spretnosti vodenja in izvajanja tehnik čuječnosti
razumevanje in delovanja • Doživljanje prijaznosti in sprejemanja situacij brez
• Razumevanje pomena spret-
nosti usmerjanja pozornosti in namere po vrednotenju ali izogibanju
gojenja prijaznosti • Zavzemanje decentrirane (oddaljene) perspektive
• Znanje o pomenu prepoznave
avt. vzorcev z reflektiranjem in opazovanje lastnih misli ter čustev kot zača-
• Način evalviranja ustreznosti in snih, objektivnih dogodkov v umu
učinkovitosti programov čuječ- • Zmožnost samoregulacije in konstruktivnega pre-
nosti usmerjanja pozornosti
• Zmožnost ocenjevanja in presojanja uporabe raz-
ličnih intervencij
ritev. Pri tem poskuša vzpostavljati sprejemajoč odnos do sebe in svojih
težav. Kompetence in znanja za delo s čuječnostjo so predstavljene v pre-
glednici 1.
Ena izmed ključnih kompetenc čuječnosti je doživljanje prijaznosti in
sprejemanja situacij brez namere po vrednotenju ali izogibanju. Takšno
ravnanje pogosto ni enostavno, saj smo kot človeška bitja naravnani, da
presojamo situacije, v katerih se znajdemo, pozornost pa usmerjamo pred-
vsem v negativne informacije. Vse to nam je v toku evolucije pomagalo pre-
živeti kot vrsti, vendar nam v današnjem času včasih povzroča celo več pre-
glavic kot dobrobiti. Spodnje aktivnosti lahko pomagajo razvijati opisane
kompetence in znanja.
Usmerjanje pozornosti v prijaznost
Usmerjanja pozornosti se lahko namenoma učimo. Ena izmed možnosti je
ta, da v vsakdanjiku ne spregledamo pozitivnih dnevnih dogodkov. Lahko
si pomagamo z vajo naključnih dobrih drobnih del.
Aktivnost: Naključna dobra dela
Skozi razmik enega tedna vsak dan izvedite naključno drobno dobro delo.
Priporoča se, da dela niso vezana na isti kontekst, ampak o njih razmislite
in jih usmerite predvsem v tista področja vašega življenja, kjer ste takšnih
drobnih dobrih del redkeje vajeni. Pri izvajanju ste lahko ustvarjalni in fle-
ksibilni. Lahko so drobna dobra dela naključna, lahko jih načrtujete vna-
prej.
Če bi imeli z izvedbo vaj težave, lahko slednje nekoliko prilagodite: npr.
izvedete dobra dela sami zase, si jih samo zamislite. Te prilagoditve opišite
113
Preglednica 1 Pregled aktivnosti in ključnih kompetenc ter znanj na področju
čuječnosti
Znanja (iz aktivnosti in vaj) Kompetence
• Teoretična izhodišča čuječnosti • Poznavanje teoretičnih izhodišč in poosebljanje fi-
• Na čuječnosti temelječe psiho- lozofije čuječnosti
loške intervencije – poznavanje, • Spretnosti vodenja in izvajanja tehnik čuječnosti
razumevanje in delovanja • Doživljanje prijaznosti in sprejemanja situacij brez
• Razumevanje pomena spret-
nosti usmerjanja pozornosti in namere po vrednotenju ali izogibanju
gojenja prijaznosti • Zavzemanje decentrirane (oddaljene) perspektive
• Znanje o pomenu prepoznave
avt. vzorcev z reflektiranjem in opazovanje lastnih misli ter čustev kot zača-
• Način evalviranja ustreznosti in snih, objektivnih dogodkov v umu
učinkovitosti programov čuječ- • Zmožnost samoregulacije in konstruktivnega pre-
nosti usmerjanja pozornosti
• Zmožnost ocenjevanja in presojanja uporabe raz-
ličnih intervencij
ritev. Pri tem poskuša vzpostavljati sprejemajoč odnos do sebe in svojih
težav. Kompetence in znanja za delo s čuječnostjo so predstavljene v pre-
glednici 1.
Ena izmed ključnih kompetenc čuječnosti je doživljanje prijaznosti in
sprejemanja situacij brez namere po vrednotenju ali izogibanju. Takšno
ravnanje pogosto ni enostavno, saj smo kot človeška bitja naravnani, da
presojamo situacije, v katerih se znajdemo, pozornost pa usmerjamo pred-
vsem v negativne informacije. Vse to nam je v toku evolucije pomagalo pre-
živeti kot vrsti, vendar nam v današnjem času včasih povzroča celo več pre-
glavic kot dobrobiti. Spodnje aktivnosti lahko pomagajo razvijati opisane
kompetence in znanja.
Usmerjanje pozornosti v prijaznost
Usmerjanja pozornosti se lahko namenoma učimo. Ena izmed možnosti je
ta, da v vsakdanjiku ne spregledamo pozitivnih dnevnih dogodkov. Lahko
si pomagamo z vajo naključnih dobrih drobnih del.
Aktivnost: Naključna dobra dela
Skozi razmik enega tedna vsak dan izvedite naključno drobno dobro delo.
Priporoča se, da dela niso vezana na isti kontekst, ampak o njih razmislite
in jih usmerite predvsem v tista področja vašega življenja, kjer ste takšnih
drobnih dobrih del redkeje vajeni. Pri izvajanju ste lahko ustvarjalni in fle-
ksibilni. Lahko so drobna dobra dela naključna, lahko jih načrtujete vna-
prej.
Če bi imeli z izvedbo vaj težave, lahko slednje nekoliko prilagodite: npr.
izvedete dobra dela sami zase, si jih samo zamislite. Te prilagoditve opišite
113