Page 81 - Nemec Rudež, Helena, ur. 2015. Soustvarjanje v turizmu. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 81
Soustvarjanje v turističnih podjetjih v pogledu dimenzij intelektualnega kapitala 81

kušnje na internetu, to pa daje pomembno vlogo odjemalcem pri
dostopu do novih informacij in oblikuje njihovo nakupno vedenje.
Ravno informacijsko-komunikacijska tehnologija predstavlja pomem-
ben izziv za turistično dejavnost, ki je – kot ugotavljajo Zhang in soavtorji
(2009, 347) – že v osnovi zelo informacijsko intenzivna. Cabiddu in soav-
torji (2013) raziskujejo soustvarjanje tudi v povezanosti z informacijsko-ko-
munikacijsko tehnologijo in sinergijami, ki pri tem nastajajo.
Študija na področju soustvarjanja, izvedena med španskimi storitveni-
mi podjetji (Shaw, Bailey in Williams, 2011), predlaga, da managerji vkl-
jučujejo odjemalce skozi celoten postopek razvoja storitev. Grissemann in
Stokburger-Sauer (2012) za potovalno dejavnost ugotavljata, da višja stop-
nja soustvarjanja potovalnih paketov vpliva na boljše finančno poslovan-
je (potrošnjo odjemalcev) in nefinančno poslovanje podjetja (zadovoljstvo
in zvestobo odjemalcev). Pozitiven vpliv soustvarjanja proizvodov na pri-
pravljenost plačila višje cene za proizvode sta empirično potrdila že Fran-
ke in Piller (2004).
Model vedenja potrošnikov pri soustvarjanju vrednosti (angl. customer
value co-creation behavior), ki sta ga razvila in potrdila Yi in Gong (2013),
členi vedènje potrošnikov pri ustvarjanju vrednosti na dve dimenziji: ude-
ležbo odjemalcev (angl. participation) in pripadnost (angl. citizenship), pri
tem pa vsako izmed teh dimenzij deli na štiri podimenzije, in sicer dimen-
zijo udeležbe odjemalcev na iskanje informacij, širjenje informacij, odgo-
vorno vedènje in osebne interakcije, medtem ko dimenzijo pripadnosti deli
na povratne informacije, svetovanje, pomoč in tolerantnost.
V namen razjasnitve povezanosti med soustvarjanjem in intelektual-
nim kapitalom smo na podlagi preučevanja literature soustvarjanja in inte-
lektualnega kapitala v turizmu in širše podali načine umeščanja soustvar-
janja v posamezne dimenzije intelektualnega kapitala.
Odjemalski kapital se zrcali v odnosih med turističnim podjetjem ter
udeležbo odjemalcev in pripadnostjo odjemalcev, o kateri govorita Yi in
Gong (2013). Informacijsko-komunikacijska tehnologija v turizmu danes
preko družbenih omrežij in rezervacijskih kanalov spodbuja soustvarjanje
v turizmu, medtem ko je človeški kapital turističnega podjetja tisti, ki lah-
ko s svojim znanjem in motivacijo veliko prispeva k uspešnosti soustvarja-
nja. V Tabeli 1 prikazujemo, kako se soustvarjanje odseva v poddimenzijah
intelektualnega kapitala. Pri tem se naslanjamo na členitev intelektualnega
kapitala v turističnih podjetjih po Kimu in soavtorjih (2011).
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86