Page 77 - Nemec Rudež, Helena, ur. 2015. Soustvarjanje v turizmu. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 77
Soustvarjanje v turističnih
podjetjih v pogledu dimenzij
intelektualnega kapitala

Helena Nemec Rudež

Uvod
Konkurenčnost turističnega podjetja se odraža v ustvarjeni vrednosti za
končnega potrošnika in je v čedalje večji meri v funkciji intelektualnega
kapitala (Nemec Rudež, 2004). S pomikanjem konkurenčne prednosti na
področje intelektualnega kapitala nastaja v turistični dejavnosti nov način
ustvarjanja in razvijanja vrednosti. To zahteva tudi drugačno gledanje na
ključne dejavnike uspeha. Edvinsson (2002, 10) je že pred več kot desetle-
tjem trdil, da je intelektualni kapital dejansko temelj za vsa podjetja, skup-
nosti in celo družbe. Z naraščajočo vlogo znanja za zagotavljanje končnih
storitev se pomen intelektualnega kapitala čedalje bolj stopnjuje. Brooking
(1997, 12) pravi, da je bil intelektualni kapital vedno prisoten v podjetjih in
je nastal takrat, ko se je prvič vzpostavil stik med prodajalcem in potrošni-
kom. Z razvojem nove ekonomije in novimi komunikacijami se je vloga in-
telektualnega kapitala še okrepila. Z razvojem znanja v turističnih podje-
tjih čedalje več vrednosti podjetij izhaja iz intelektualnega kapitala. Način
ustvarjanja vrednosti se tako spreminja. T. i. tradicionalne dejavnosti imajo
še vedno manjši delež intelektualnega kapitala kot visokotehnološka pod-
jetja, vendar pa se tehnologija čedalje bolj uporablja tudi v turizmu in ne
samo v sklopu informacijsko-komunikacijske tehnologije. Načinov za če-
dalje bolj intenzivno utelešenje intelektualnega kapitala v turističnih pod-
jetjih je čedalje več. Burton-Jones (1999, 20) govori o t. i. intelektualnem
kapitalizmu, ki se razvija z akumulacijo intelektualnega kapitala in odpr-
tim konkurenčnim trgom.

Zavedanje o intelektualnem kapitalu in zanimanje zanj se je pričelo v
devetdesetih letih prejšnjega stoletja (Edvinsson in Malone, 1997; Hope
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82