Page 40 - Uran Maravić, Maja. Kategorizacija nastanitvenih obratov. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2016
P. 40
kategorizacija nastanitvenih obratov
Pravilnik razlaga, da postopek kategorizacije v primeru samoocenitve poteka tako, da
izvajalec dejavnosti izpolni evidenčni list in kategorizacijski list za določeno vrsto in kate-
gorijo nastanitvenega obrata ter izpolni poročilo o samoocenitvi. Postopek kategorizacije je
končan, ko izvajalec dejavnosti podpiše poročilo o samoocenitvi, v katerem določi kategori-
jo nastanitvenega obrata ter pridobi označevalno tablo (MGRT, 2008a).
Postopek kategorizacije v primeru ocenitve s strani ocenjevalca poteka tako, da izva-
jalec dejavnosti izpolni evidenčni list, ocenjevalcu pa posreduje zahtevek za izvedbo oceni-
tve. Ocenjevalec na temelju opravljenega ogleda izpolni kategorizacijski list za določeno vr-
sto in kategorijo nastanitvenega obrata. Postopek kategorizacije je končan, ko ocenjevalec
na osnovi izvedene ocenitve izdela in podpiše poročilo o ocenitvi, v katerem določi katego-
rijo nastanitvenega obrata (rok za izročitev pisnega poročila o ocenjevanju je 15 dni od opra-
vljene ocenitve), ter izvajalec dejavnosti pridobi označevalno tablo (MGRT, 2008a).
Kategorija nastanitvenega obrata, pri kateri je obvezna ocena ocenjevalca, velja pet let.
Kategorizacija nastanitvenega obrata, pri kateri zadostuje samoocenitev, velja do spremem-
be kategorije.
Postopek kategorizacije je podrobneje pojasnjen v Navodilih za izpolnjevanje katego-
rizacijskih listov. Ocenjevalec ali samocenjevalec pridobi v tem dokumentu naslednje infor-
macije (MGRT, 2008c):
– temeljne značilnosti sistema kategorizacije,
– postopek izpolnjevanja kategorizacijskega lista,
– razvrščanje elementov v kategorizacijskem listu,
– tolmačenje skupnih elementov kategorizacijskih listov,
– tolmačenje elementov iz posameznih kategorizacijskih listov,
– pojasnila za ročno izpolnjevanje posameznih kategorizacijskih listov,
– praktični prikaz izpolnjevanja kategorizacijskih listov.
Nastanitveni obrat mora biti označen na vidnem mestu s kategorizacijsko tablico oz.
ustreznimi simboli (zvezdicami oz. jabolki), ki so predpisani za posamezne vrste obrata.
Pravilnik o kategorizaciji predpisuje tudi ocenjevalce oz. pogoje, kako postati usposo-
bljeni ocenjevalec za kategorizacijo nastanitvenih obratov. Trenutno je v Sloveniji 11 uspo-
sobljenih ocenjevalcev, ki so navedeni v registru ocenjevalcev.
Dileme slovenskega sistema kategorizacije
Postopek za izdajo odločbe o izpolnjevanju pogojev za določeno kategorijo nastanitvene-
ga obrata je do leta 2007 vodila, v skladu z 11. členom takratne verzije Zakona o gostinstvu,
pristojna enota upravne enote. Odprava postopka za izdajo odločbe s strani upravnih enot
je privedla do problema.Teja Grapulin v svojem članku v Financah podrobno opisuje nasta-
lo situacijo (Grapulin, 2014):
»Hotele in druge nastanitvene objekte, ki imajo štiri ali pet zvezdic, ocenjujejo za to
pooblaščeni ocenjevalci. A težava je v tem, da se je po petih letih, odkar imamo takšno
ureditev, izkazalo, da so pooblastila tem ocenjevalcem pravzaprav nezakonita - za njih
namreč nimajo podlage v zakonih. Na pristojnem ministrstvu v zvezi s pooblastili
pravijo, da tako pač je in ne nameravajo ukrepati.
40
Pravilnik razlaga, da postopek kategorizacije v primeru samoocenitve poteka tako, da
izvajalec dejavnosti izpolni evidenčni list in kategorizacijski list za določeno vrsto in kate-
gorijo nastanitvenega obrata ter izpolni poročilo o samoocenitvi. Postopek kategorizacije je
končan, ko izvajalec dejavnosti podpiše poročilo o samoocenitvi, v katerem določi kategori-
jo nastanitvenega obrata ter pridobi označevalno tablo (MGRT, 2008a).
Postopek kategorizacije v primeru ocenitve s strani ocenjevalca poteka tako, da izva-
jalec dejavnosti izpolni evidenčni list, ocenjevalcu pa posreduje zahtevek za izvedbo oceni-
tve. Ocenjevalec na temelju opravljenega ogleda izpolni kategorizacijski list za določeno vr-
sto in kategorijo nastanitvenega obrata. Postopek kategorizacije je končan, ko ocenjevalec
na osnovi izvedene ocenitve izdela in podpiše poročilo o ocenitvi, v katerem določi katego-
rijo nastanitvenega obrata (rok za izročitev pisnega poročila o ocenjevanju je 15 dni od opra-
vljene ocenitve), ter izvajalec dejavnosti pridobi označevalno tablo (MGRT, 2008a).
Kategorija nastanitvenega obrata, pri kateri je obvezna ocena ocenjevalca, velja pet let.
Kategorizacija nastanitvenega obrata, pri kateri zadostuje samoocenitev, velja do spremem-
be kategorije.
Postopek kategorizacije je podrobneje pojasnjen v Navodilih za izpolnjevanje katego-
rizacijskih listov. Ocenjevalec ali samocenjevalec pridobi v tem dokumentu naslednje infor-
macije (MGRT, 2008c):
– temeljne značilnosti sistema kategorizacije,
– postopek izpolnjevanja kategorizacijskega lista,
– razvrščanje elementov v kategorizacijskem listu,
– tolmačenje skupnih elementov kategorizacijskih listov,
– tolmačenje elementov iz posameznih kategorizacijskih listov,
– pojasnila za ročno izpolnjevanje posameznih kategorizacijskih listov,
– praktični prikaz izpolnjevanja kategorizacijskih listov.
Nastanitveni obrat mora biti označen na vidnem mestu s kategorizacijsko tablico oz.
ustreznimi simboli (zvezdicami oz. jabolki), ki so predpisani za posamezne vrste obrata.
Pravilnik o kategorizaciji predpisuje tudi ocenjevalce oz. pogoje, kako postati usposo-
bljeni ocenjevalec za kategorizacijo nastanitvenih obratov. Trenutno je v Sloveniji 11 uspo-
sobljenih ocenjevalcev, ki so navedeni v registru ocenjevalcev.
Dileme slovenskega sistema kategorizacije
Postopek za izdajo odločbe o izpolnjevanju pogojev za določeno kategorijo nastanitvene-
ga obrata je do leta 2007 vodila, v skladu z 11. členom takratne verzije Zakona o gostinstvu,
pristojna enota upravne enote. Odprava postopka za izdajo odločbe s strani upravnih enot
je privedla do problema.Teja Grapulin v svojem članku v Financah podrobno opisuje nasta-
lo situacijo (Grapulin, 2014):
»Hotele in druge nastanitvene objekte, ki imajo štiri ali pet zvezdic, ocenjujejo za to
pooblaščeni ocenjevalci. A težava je v tem, da se je po petih letih, odkar imamo takšno
ureditev, izkazalo, da so pooblastila tem ocenjevalcem pravzaprav nezakonita - za njih
namreč nimajo podlage v zakonih. Na pristojnem ministrstvu v zvezi s pooblastili
pravijo, da tako pač je in ne nameravajo ukrepati.
40