Page 107 - Faganel, Armand, in Anita Trnavčević, 2016. Diskurz marketizacije javnega visokošolskega izobraževanja skozi časopisne članke. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 107
Marketizacija 107

se vsebina študija komercializira, postane podrejena interesom donatorjev,
usmerjena v cilje, kot jih zastavljajo znanstvene industrije, in podobno. Sled-
nje vpliva na samo vsebino in kakovost študija; pogosto se, denimo, ukinjajo
programi, ki se jih ne da tržiti. Padec kakovosti študija obenem vpeljuje večjo
hierarhizacijo med elitnimi univerzami, ki ohranjajo visoko raven študija, in
tistimi, ki se ­prilagajajo trgu. Regulativni model univerze, značilen predvsem
za Veliko Britanijo, stremi k povečanju učinkovitosti univerze. Kratkoročno
zastavljeni cilji po njegovem s tem, ko izključujejo dolgotrajnejše raziskave,
pripeljejo do sovietizacije visokega šolstva. To pomeni, da v imenu učinkovi-
tosti in doseganja zastavljenih ciljev postanejo rigidne, nerazumne in zastav-
ljene kratkoročne cilje ravno zgrešijo.

Tudi študentje in visokošolski učitelji so naveličani vse te negotovosti
in zastraševanja. Čeprav imajo veliko eksistencialnih problemov, se znajo
tudi organizirati in reči – dovolj je. Visokošolski sindikat Slovenije (2012)
je objavil javno pismo, v katerem poziva zaposlene univerz k uporu zoper
komercializacijo in privatizacijo:

Država univerze s finančnimi pritiski sili v odpuščanja in v uvajanje šolnin.
Univerzitetna in fakultetna vodstva neformalno vlogo kriznih menedžerjev
v čedalje večji meri sprejemajo: odslavljajo honorarne sodelavce, redno za-
poslenim pa protizakonito odtegujejo plačilo za že opravljeno delo; namesto
da bi naglas protestirali, državo rotijo, naj jim za nujno »zategovanje pasov«
nameni več časa; javno se zaklinjajo, da bi že zdavnaj začeli odpuščati, če jih
ne bi ovirali odpovedni roki in odpravnine; predavateljem bi podvojili obve-
znosti, vendar jih utesnjuje sistem javnih uslužbencev; uvedli bi šolnine, a jih
zakonodaja ne dovoli; številne programe bi že zdavnaj ukinili, če ne bi ime-
li vpisani študenti pravice dokončati študij. Nasprotujejo zasebnim univer-
zam, sami pa ustanavljajo kratkoročno donosna podjetja, zvišujejo šolnine za
doktorski študij, širijo samoplačniški izredni študij in prirejajo komercialne
večerne tečaje, ki so pod ravnijo delavskih univerz.

V poslovnem svetu se ob krizah pogosto uporabljajo izrazi kot so pre-
strukturiranje, reinženiring, downsizing ipd., in verjetno se tudi visokošol-
ski zavodi ne morejo izogniti prilagajanju v spremenjenih razmerah. Težava
je le v tem, da veliko možnoti za to nimajo. Kljub zniževanju stroškov, od-
hajanju zaposlenih, nenagrajevanju uspešnih, uiknitivam napredovanj in
podobnim ukrepom, gre večina sredstev, ki jih pridobijo, za plače zaposle-
nih (ali bolje, skromne plače). In ker so vztrajnostni momenti učinkova-
nja varčevalnih ukrepov v visokem šolstvu dolžine dveh, treh let (tudi če
ukinete program, lokacijo, ne razpišete vpisnih mest, je potrebno izvesti še
drugi, tretji letnik in absolvente pripeljati do diplome), je nemogoče priča-
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112