Page 24 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 24
Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen
na, hotelir pa jo lahko znova proda. Hotelski proizvod, ki je vezan na sobe,
imenujemo prenočitev. Je neoprijemljiv, porabniku ostane samo spomin na
neko doživetje. Hotelirstvo (hotelska dejavnost) je sestavni del gostinstva
in turizma. Turizem je prva najobsežnejša ter še vedno najhitreje rastoča in
tekmovalna dejavnost na svetu (Šuligoj 2011), kar kaže na njen izjemen po-
men in vlogo. Cerović (2003) trdi, da je hotelirstvo gospodarska dejavnost,
ki ponuja storitve, povezane z nastanitvami in drugimi hotelskimi storit-
vami; njen namen je zadovoljiti potrebe gostov, delavcem in managementu
pa dosegati življenjski standard (ekonomski pogled na hotelirstvo). Šuligoj
(2011) kot dodatek pretežno ekonomskim in pravnim opredelitvam navaja
definicijo hotelirstva s sociološkega zornega kota, saj pravi, da je hotelirstvo
»dejavnost, kjer usposobljeni ljudje (zaposleni) skrbijo za zadovoljevanje
eksistenčnih in drugih potreb, želja in pričakovanj drugih ljudi (gostov).
24 Potrebe, želje, zahteve in pričakovanja so vezani na hrano, pijačo, spanje,
počitek, sprostitev, druženje, rekreiranje, izobraževanje in druge podobne
človeške aktivnosti, ki jih ljudje izvajajo zunaj domačega okolja. Vloga člo-
veka v tem smislu je dominantna in nenadomestljiva, pri čemer imajo po-
membno vlogo tudi elementi psihološke narave.«
Storitve ponudbe hrane so gostinske storitve, s katerimi zadovoljuje-
mo potrebe ljudi po hrani. Sestoje se iz priprave in postrežbe različnih vrst
jedi (toplih, hladnih, sladic). Storitve ponudbe pijač so gostinske storitve,
s katerimi zadovoljujemo potrebe ljudi po pijači. Sestoje se iz priprave in
postrežbe različnih vrst pijač in napitkov (Štambuk 1975). Vse te storitve
se izvajajo tako, da se jedi in pijače ne samo prodajajo oziroma točijo, tem-
več se v največjem delu tudi pripravljajo in nato postrežejo gostom v gostin-
skih objektih.
Dejavniki gibanja cen v gostinstvu
S temeljno tezo raziskave in hipotezami smo predpostavili dejavnike, ki so
povezani s cenami v gostinstvu. V nadaljevanju monografije želimo opisno
predstaviti opredeljene dejavnike.
S hipotezo 1 opredeljeni dejavniki domače in evrske inflacije ter DDV
so prvi opisani dejavniki v nadaljevanju. Za njimi smo opisali dejavnike
domačega in tujega povpraševanja, ki smo jih postavili s hipotezo 2. Za za-
ključek prvega dela raziskave smo predstavili nekatere dejavnike ponudbe
in stroškov, ki smo jih predpostavili s hipotezo 3.
Indeks cen življenskih potrebščin
Mikro študije indeksa cen življenjskih potrebščin (ICŽP) kažejo, da zniže-
vanje cen znotraj evro območja ni nenavaden pojav, izjema so le storitve. V
na, hotelir pa jo lahko znova proda. Hotelski proizvod, ki je vezan na sobe,
imenujemo prenočitev. Je neoprijemljiv, porabniku ostane samo spomin na
neko doživetje. Hotelirstvo (hotelska dejavnost) je sestavni del gostinstva
in turizma. Turizem je prva najobsežnejša ter še vedno najhitreje rastoča in
tekmovalna dejavnost na svetu (Šuligoj 2011), kar kaže na njen izjemen po-
men in vlogo. Cerović (2003) trdi, da je hotelirstvo gospodarska dejavnost,
ki ponuja storitve, povezane z nastanitvami in drugimi hotelskimi storit-
vami; njen namen je zadovoljiti potrebe gostov, delavcem in managementu
pa dosegati življenjski standard (ekonomski pogled na hotelirstvo). Šuligoj
(2011) kot dodatek pretežno ekonomskim in pravnim opredelitvam navaja
definicijo hotelirstva s sociološkega zornega kota, saj pravi, da je hotelirstvo
»dejavnost, kjer usposobljeni ljudje (zaposleni) skrbijo za zadovoljevanje
eksistenčnih in drugih potreb, želja in pričakovanj drugih ljudi (gostov).
24 Potrebe, želje, zahteve in pričakovanja so vezani na hrano, pijačo, spanje,
počitek, sprostitev, druženje, rekreiranje, izobraževanje in druge podobne
človeške aktivnosti, ki jih ljudje izvajajo zunaj domačega okolja. Vloga člo-
veka v tem smislu je dominantna in nenadomestljiva, pri čemer imajo po-
membno vlogo tudi elementi psihološke narave.«
Storitve ponudbe hrane so gostinske storitve, s katerimi zadovoljuje-
mo potrebe ljudi po hrani. Sestoje se iz priprave in postrežbe različnih vrst
jedi (toplih, hladnih, sladic). Storitve ponudbe pijač so gostinske storitve,
s katerimi zadovoljujemo potrebe ljudi po pijači. Sestoje se iz priprave in
postrežbe različnih vrst pijač in napitkov (Štambuk 1975). Vse te storitve
se izvajajo tako, da se jedi in pijače ne samo prodajajo oziroma točijo, tem-
več se v največjem delu tudi pripravljajo in nato postrežejo gostom v gostin-
skih objektih.
Dejavniki gibanja cen v gostinstvu
S temeljno tezo raziskave in hipotezami smo predpostavili dejavnike, ki so
povezani s cenami v gostinstvu. V nadaljevanju monografije želimo opisno
predstaviti opredeljene dejavnike.
S hipotezo 1 opredeljeni dejavniki domače in evrske inflacije ter DDV
so prvi opisani dejavniki v nadaljevanju. Za njimi smo opisali dejavnike
domačega in tujega povpraševanja, ki smo jih postavili s hipotezo 2. Za za-
ključek prvega dela raziskave smo predstavili nekatere dejavnike ponudbe
in stroškov, ki smo jih predpostavili s hipotezo 3.
Indeks cen življenskih potrebščin
Mikro študije indeksa cen življenjskih potrebščin (ICŽP) kažejo, da zniže-
vanje cen znotraj evro območja ni nenavaden pojav, izjema so le storitve. V