Page 27 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 27
Turistično povpraševanje in turistična ponudba 27
Za turistične proizvode oz. storitve veljajo specifične lastnosti, ki jih
je treba izpostaviti v povezavi s povpraševanjem (Shoemaker, Lewis in Ye-
sawich 2007, 40–7; Dwyer et al., 2010, 137–8):
- neotipljivost proizvoda,
- turistično izkustvo, ki ne obstaja, preden je storitev izvedena, zato
obstajata določeno tveganje in negotovost, še posebej pri potova-
njih,
- nepovratnost, saj storitve ne moremo vrniti,
- neločljivost med potrošniki in proizvajalci, ki morajo biti v nepos-
rednem stiku pri izvedbi storitve,
- minljivost proizvoda, saj ga ne moremo shraniti na zalogo; če pro-
izvoda ne prodamo v tistem dnevu oz. tistem trenutku, se z njim
povezan dohodek ne ustvari, kar sproža cenovne vojne,
- medsebojna odvisnost ponudnikov različnih delnih proizvodov,
po katerih povprašuje turist,
- sezonska spremenljivost, ki vodi v cenovne prilagoditve,
- geografska stalnost nastanitev, privlačnosti in drugega, ki zahteva
potovanje v destinacijo.
Na ponudbeni strani Lorenzini, Pisati in Pompili (2014) ločijo sledeče
dejavnike, ki opredeljujejo turistično povpraševanje:
- privlačnosti prostočasnega turizma, med katerimi lahko ločimo
naravne in kulturne privlačnosti (merjeno, npr., s številom muze-
jev, restavracij, področji zaščitenih parkov),
- privlačnosti poslovnega turizma in kakovost storitev,
- zmogljivost turističnih storitev,
- dostopnost v destinaciji, ki jo lahko merimo z gostoto prebival-
stva; višja gostota namreč pomeni nižjo kakovost, zaznano skozi
gneče in zastoje.
Lorenzini, Pisati in Pompili (2014, 4) ugotavljajo, da modeli turistič-
nega preučevanja, ki se usmerjajo le v dejavnike povpraševanja, zanemarja-
jo značilnosti proizvoda, medtem ko modeli, ki se usmerjajo le v ponudbo,
ne zajemajo značilnosti izvornih trgov turistov. Zato je potrebno smiselno
vključiti tako dejavnike, ki delujejo na strani povpraševanja, kot dejavnike,
ki delujejo na strani ponudbe.
Dejavniki turistične ponudbe
Na turistično ponudbo vplivajo številni dejavniki. Samuelson in Nordha-
us (2001, 52–3) ločita naslednje dejavnike ponudbe v pogojih popolne kon-
kurence:
Za turistične proizvode oz. storitve veljajo specifične lastnosti, ki jih
je treba izpostaviti v povezavi s povpraševanjem (Shoemaker, Lewis in Ye-
sawich 2007, 40–7; Dwyer et al., 2010, 137–8):
- neotipljivost proizvoda,
- turistično izkustvo, ki ne obstaja, preden je storitev izvedena, zato
obstajata določeno tveganje in negotovost, še posebej pri potova-
njih,
- nepovratnost, saj storitve ne moremo vrniti,
- neločljivost med potrošniki in proizvajalci, ki morajo biti v nepos-
rednem stiku pri izvedbi storitve,
- minljivost proizvoda, saj ga ne moremo shraniti na zalogo; če pro-
izvoda ne prodamo v tistem dnevu oz. tistem trenutku, se z njim
povezan dohodek ne ustvari, kar sproža cenovne vojne,
- medsebojna odvisnost ponudnikov različnih delnih proizvodov,
po katerih povprašuje turist,
- sezonska spremenljivost, ki vodi v cenovne prilagoditve,
- geografska stalnost nastanitev, privlačnosti in drugega, ki zahteva
potovanje v destinacijo.
Na ponudbeni strani Lorenzini, Pisati in Pompili (2014) ločijo sledeče
dejavnike, ki opredeljujejo turistično povpraševanje:
- privlačnosti prostočasnega turizma, med katerimi lahko ločimo
naravne in kulturne privlačnosti (merjeno, npr., s številom muze-
jev, restavracij, področji zaščitenih parkov),
- privlačnosti poslovnega turizma in kakovost storitev,
- zmogljivost turističnih storitev,
- dostopnost v destinaciji, ki jo lahko merimo z gostoto prebival-
stva; višja gostota namreč pomeni nižjo kakovost, zaznano skozi
gneče in zastoje.
Lorenzini, Pisati in Pompili (2014, 4) ugotavljajo, da modeli turistič-
nega preučevanja, ki se usmerjajo le v dejavnike povpraševanja, zanemarja-
jo značilnosti proizvoda, medtem ko modeli, ki se usmerjajo le v ponudbo,
ne zajemajo značilnosti izvornih trgov turistov. Zato je potrebno smiselno
vključiti tako dejavnike, ki delujejo na strani povpraševanja, kot dejavnike,
ki delujejo na strani ponudbe.
Dejavniki turistične ponudbe
Na turistično ponudbo vplivajo številni dejavniki. Samuelson in Nordha-
us (2001, 52–3) ločita naslednje dejavnike ponudbe v pogojih popolne kon-
kurence: