Page 23 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 23
Turistično povpraševanje in turistična ponudba
Točkovna križna cenovna elastičnost povpraševanja se izračuna ob
upoštevanju začetnih oz. končnih vrednosti kot pri direktni cenovni ela-
stičnosti:
pri tem je:
- δδEPQQAAPB1BA1Bz1z1kaaoooččdedeetfsstinotcnoatiaentcnnvaetarnsedpsadpirpnrereermokomsteitznempvmeoobcbvdaeapancr,peoanovševenvppearrenaolšjaiaezs,vvtaiočndnjaao,,sti povpraševanja,
-
-
-
-
V primeru, ko sta proizvoda A in B dopolnjujoča, bo zvišanje cene pro- 23
izvoda B (ki ni nujno turistični proizvod) povzročila zmanjšanje turistič-
nega povpraševanja po proizvodu A ceteris paribus in obratno (Nemec Ru-
dež, Bojnec 2007, 61). Koeficient križne cenovne elastičnosti turističnega
povpraševanja je zato med dopolnjujočimi proizvodi negativen. Kadar pa
sta turistična proizvoda A in B nadomestka, bo zvišanje cene proizvoda B
povzročilo zvišanje povpraševanja po proizvodu A ceteris paribus. Zato je
koeficient križne cenovne elastičnosti turističnega povpraševanja pozitiven.
Boljša nadomestka kot sta proizvoda ali destinaciji, višja bo pozitivna križ-
na elastičnost turističnega povpraševanja. Za proizvode, ki med sabo niso
povezani, velja, da je križna cenovna elastičnost povpraševanja enaka nič.
Dojemanje nadomestnih destinacij izhaja iz potrošnikov. Mangion,
Durbarry in Sinclair (2005) ugotavljajo visoko stopnjo križne elastičnos-
ti turističnega povpraševanja za počitnice na Malti v obdobju med letoma
1973 in 2000 za turiste iz Velike Britanije, in sicer kar 4,12 glede na spre-
membo cen v Španiji, hkrati pa so ti turisti le malo spremenili svoje povpra-
ševanje po Španiji zaradi spremembe cen na Malti in na Cipru (koeficient
križne cenovne elastičnosti je v teh primerih znašal 0,18 oz. 0,28), kot pov-
zemata že Nemec Rudež in Bojnec (2007, 63).
Dohodkovna elastičnost turističnega povpraševanja
Dohodkovna elastičnost turističnega povpraševanja meri, kako spremem-
ba dohodka, ki je na razpolago za turistično porabo, vpliva na turistično
povpraševanje ceteris paribus. Koeficient dohodkovne elastičnosti turistič-
nega povpraševanja (EI ) je torej:
Točkovna križna cenovna elastičnost povpraševanja se izračuna ob
upoštevanju začetnih oz. končnih vrednosti kot pri direktni cenovni ela-
stičnosti:
pri tem je:
- δδEPQQAAPB1BA1Bz1z1kaaoooččdedeetfsstinotcnoatiaentcnnvaetarnsedpsadpirpnrereermokomsteitznempvmeoobcbvdaeapancr,peoanovševenvppearrenaolšjaiaezs,vvtaiočndnjaao,,sti povpraševanja,
-
-
-
-
V primeru, ko sta proizvoda A in B dopolnjujoča, bo zvišanje cene pro- 23
izvoda B (ki ni nujno turistični proizvod) povzročila zmanjšanje turistič-
nega povpraševanja po proizvodu A ceteris paribus in obratno (Nemec Ru-
dež, Bojnec 2007, 61). Koeficient križne cenovne elastičnosti turističnega
povpraševanja je zato med dopolnjujočimi proizvodi negativen. Kadar pa
sta turistična proizvoda A in B nadomestka, bo zvišanje cene proizvoda B
povzročilo zvišanje povpraševanja po proizvodu A ceteris paribus. Zato je
koeficient križne cenovne elastičnosti turističnega povpraševanja pozitiven.
Boljša nadomestka kot sta proizvoda ali destinaciji, višja bo pozitivna križ-
na elastičnost turističnega povpraševanja. Za proizvode, ki med sabo niso
povezani, velja, da je križna cenovna elastičnost povpraševanja enaka nič.
Dojemanje nadomestnih destinacij izhaja iz potrošnikov. Mangion,
Durbarry in Sinclair (2005) ugotavljajo visoko stopnjo križne elastičnos-
ti turističnega povpraševanja za počitnice na Malti v obdobju med letoma
1973 in 2000 za turiste iz Velike Britanije, in sicer kar 4,12 glede na spre-
membo cen v Španiji, hkrati pa so ti turisti le malo spremenili svoje povpra-
ševanje po Španiji zaradi spremembe cen na Malti in na Cipru (koeficient
križne cenovne elastičnosti je v teh primerih znašal 0,18 oz. 0,28), kot pov-
zemata že Nemec Rudež in Bojnec (2007, 63).
Dohodkovna elastičnost turističnega povpraševanja
Dohodkovna elastičnost turističnega povpraševanja meri, kako spremem-
ba dohodka, ki je na razpolago za turistično porabo, vpliva na turistično
povpraševanje ceteris paribus. Koeficient dohodkovne elastičnosti turistič-
nega povpraševanja (EI ) je torej: