Page 39 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 39
Preučevanje turističnega povpraševanja
- daljše kot je obdobje napovedovanja turističnega povpraševanja v
prihodnje, več negotovosti je prisotnih in manjša je točnost napo-
vedanega turističnega povpraševanja.
Pri napovedovanju ločimo napovedovanje ex post in ex ante (Song in
Witt 2000, 159; Louvieris 2012, 32–4). Ex post se nanaša na preteklo ob-
dobje in zato omogoča ugotoviti pojasnjevalno moč modela, torej, ali so na-
povedane vrednosti skladne z realiziranimi. Pri napovedovanju ex ante, ki
se nanaša na prihodnje obdobje, ne poznamo pojasnjevalnih spremenljivk,
zato jih moramo najprej napovedati, šele nato pa lahko napovemo turistič-
no povpraševanje. Razlika med obdobjema, na katerega se nanašata napo-
vedovanji ex post in ex ante, je prikazana na Sliki 9.
39
Slika 9: Časovni horizont napovedovanja ex post in ex ante.
Prirejeno po: Song in Witt 2000, 159.
Za merjenje natančnosti napovedovanja se uporabljajo različni kazalci.
Song in Witt (2000, 160) navajata povprečno absolutno procentualno na-
pako (angl. mean absolute percentage error) ali krajše MAPE in koren pov-
prečne kvadratne procentualne napake (angl. root mean square percenta-
ge error) ali krajše RMSPE. Witt in Witt (1992 v Song in Witt 2000, 161)
pravita, da sta tako MAPE kot RMSPE »dobri merili za uporabo pri oce-
njevanju napovedovanja modelov turističnega povpraševanja«. Te kazalce
uporabljajo študije (npr., Song et al., 2010; Peng, Song in Crouch 2014) za
primerjanje natančnosti napovedovanja različnih modelov.
Napovedovanje turističnega povpraševanja z metodo časovnih vrst
Metode časovnih vrst oz. ekstrapolativne metode se nanašajo na niz po-
datkov ene spremenljivke v zaporednih časovnih trenutkih. Pri časovnih
vrstah opazujemo povezavo med vrednostjo opazovane spremenljivke (od-
visne spremenljivke) in časom (neodvisno spremenljivko). Pri časovnih
- daljše kot je obdobje napovedovanja turističnega povpraševanja v
prihodnje, več negotovosti je prisotnih in manjša je točnost napo-
vedanega turističnega povpraševanja.
Pri napovedovanju ločimo napovedovanje ex post in ex ante (Song in
Witt 2000, 159; Louvieris 2012, 32–4). Ex post se nanaša na preteklo ob-
dobje in zato omogoča ugotoviti pojasnjevalno moč modela, torej, ali so na-
povedane vrednosti skladne z realiziranimi. Pri napovedovanju ex ante, ki
se nanaša na prihodnje obdobje, ne poznamo pojasnjevalnih spremenljivk,
zato jih moramo najprej napovedati, šele nato pa lahko napovemo turistič-
no povpraševanje. Razlika med obdobjema, na katerega se nanašata napo-
vedovanji ex post in ex ante, je prikazana na Sliki 9.
39
Slika 9: Časovni horizont napovedovanja ex post in ex ante.
Prirejeno po: Song in Witt 2000, 159.
Za merjenje natančnosti napovedovanja se uporabljajo različni kazalci.
Song in Witt (2000, 160) navajata povprečno absolutno procentualno na-
pako (angl. mean absolute percentage error) ali krajše MAPE in koren pov-
prečne kvadratne procentualne napake (angl. root mean square percenta-
ge error) ali krajše RMSPE. Witt in Witt (1992 v Song in Witt 2000, 161)
pravita, da sta tako MAPE kot RMSPE »dobri merili za uporabo pri oce-
njevanju napovedovanja modelov turističnega povpraševanja«. Te kazalce
uporabljajo študije (npr., Song et al., 2010; Peng, Song in Crouch 2014) za
primerjanje natančnosti napovedovanja različnih modelov.
Napovedovanje turističnega povpraševanja z metodo časovnih vrst
Metode časovnih vrst oz. ekstrapolativne metode se nanašajo na niz po-
datkov ene spremenljivke v zaporednih časovnih trenutkih. Pri časovnih
vrstah opazujemo povezavo med vrednostjo opazovane spremenljivke (od-
visne spremenljivke) in časom (neodvisno spremenljivko). Pri časovnih