Page 18 - Bizjak, Marina. 2020. Petje v obdobju mutacije. Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, Založba Univerze na Primorskem, Koper, Ljubljana.
P. 18
Notni zapis 7: Tristopenjska klasifikacija dekliških glasov po Lynne
Gackle: povprečna višina govornega tona.
Prirejeno po Gackle, 1991: str. 24.
1.4 Značilnosti fantovskih glasov
Pred letom 1970 so na področju raziskovanja glasovnih sprememb pri
fantih aktivno delovali Irvin Cooper, Frederick Swanson in Duncan Mc-
Kenzie. Cooper (1965) je zagovarjal t. i. »načrt Cambiata«, ki je upošte-
val celoten (glasovni) obseg, lagoden obseg (tessitura), pozornost pa je
usmerjal tudi na kvaliteto tona spreminjajočih se glasov. Za doseganje
18 načrta je oblikoval pesemske aranžmaje, ki so ustrezali individualnim
glasovnim razponom po njegovem predhodnem načrtu (načrt Cambi-
ata) (Cooksey, 1992: str. 5).
1.4.1 McKenzijeva klasifikacija fantovskih glasov
Duncan McKenzie (1956) je oblikoval t. i. koncept razvijajočih se glasov,
ki ga je poimenoval »alt-tenor sistem«. Glasovne spremembe je razu-
mel kot postopen proces. Sistem je utemeljil na način, da sopran I po-
stopno preide v sopran II, nato v alt, ta preide v alt-tenor, nato v tenor.
Tenorski glas je opisal kot glas, ki je po kakovosti sopranski, le da je v ob-
segu tenorja. McKenzie je menil, da je glavni pokazatelj glasovnih spre-
memb v govorjenem glasu. Zgodnji pokazatelj glasovnih sprememb je
izguba zgornjega obsega (Leck, 2009: str. 49–60).
Notni zapis 8: Celoten glasovni obseg fantovskih glasov
po McKenziju.
Prirejeno po Leck, 2009 v Bizjak, 2017: str. 76.
petje v obdobju mutacije
Gackle: povprečna višina govornega tona.
Prirejeno po Gackle, 1991: str. 24.
1.4 Značilnosti fantovskih glasov
Pred letom 1970 so na področju raziskovanja glasovnih sprememb pri
fantih aktivno delovali Irvin Cooper, Frederick Swanson in Duncan Mc-
Kenzie. Cooper (1965) je zagovarjal t. i. »načrt Cambiata«, ki je upošte-
val celoten (glasovni) obseg, lagoden obseg (tessitura), pozornost pa je
usmerjal tudi na kvaliteto tona spreminjajočih se glasov. Za doseganje
18 načrta je oblikoval pesemske aranžmaje, ki so ustrezali individualnim
glasovnim razponom po njegovem predhodnem načrtu (načrt Cambi-
ata) (Cooksey, 1992: str. 5).
1.4.1 McKenzijeva klasifikacija fantovskih glasov
Duncan McKenzie (1956) je oblikoval t. i. koncept razvijajočih se glasov,
ki ga je poimenoval »alt-tenor sistem«. Glasovne spremembe je razu-
mel kot postopen proces. Sistem je utemeljil na način, da sopran I po-
stopno preide v sopran II, nato v alt, ta preide v alt-tenor, nato v tenor.
Tenorski glas je opisal kot glas, ki je po kakovosti sopranski, le da je v ob-
segu tenorja. McKenzie je menil, da je glavni pokazatelj glasovnih spre-
memb v govorjenem glasu. Zgodnji pokazatelj glasovnih sprememb je
izguba zgornjega obsega (Leck, 2009: str. 49–60).
Notni zapis 8: Celoten glasovni obseg fantovskih glasov
po McKenziju.
Prirejeno po Leck, 2009 v Bizjak, 2017: str. 76.
petje v obdobju mutacije