Page 24 - Bizjak, Marina. 2020. Petje v obdobju mutacije. Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, Založba Univerze na Primorskem, Koper, Ljubljana.
P. 24
ki, tenorski pa prenizki. Optimalno območje je med f in f1/g1 (Cooksey,
1992 v Bizjak, 2017: str. 81–82).

Faza 3: srednji glas 2A (vrhunec mutacije)

Časovno obdobje: 13 ali 14 let.
Temeljna govorna frekvenca (F0): f in fis (175–185 Hz).
Značilnosti: Višek glasovnih sprememb v obdobju pubertete sovpada s
telesnimi spremembami. Čas predstavlja prehodno fazo, ki lahko traja
od 4 tedne do 10, 11, 12, 13 mesecev. To je čas, ko je glas najbolj ranljiv
in izpostavljen zlorabi. Spodnji obseg se spusti do d, višji obseg se po-
javi pri približno f1. Po kakovosti je glas hripav, debelejši, morda tanjše
zveneč. V tej fazi so glasovi zelo dovzetni za hripavost in zlorabo. Preho-
di med registri postanejo zelo slišni. Visoka in nizka območja pevskega
glasu so nižja od faze 2, čeprav je razpon približno enak. V nižjem obse-
gu se že pojavijo kvalitete baritonskega glasu, zgornji obseg ostaja sve-
tel in pogosto bolj zračen. V tej fazi se fantje zatekajo k prisilni upora-
24 bi glasu. Prehod v falzet je zelo težaven. Pogosto se pojavijo težave pri
prilagajanju obsega. Prehod med registri se pojavi med e1 in h1. Vitalna
kapaciteta se povečuje, manjša pa je učinkovitost pri valovanju glasilk.
Faza je najbolj problematična za razporejanje glasov. Glas je šibkejši in
manj fleksibilen (Cooksey, 1992: str. 15).

Faza 4: novi bariton, novi glas (postmutacijska faza
stabilizacije glasu)

Časovno obdobje: 14 let, vendar variira med 13. in 15. letom.
Temeljna govorna frekvenca (F0): C in e (131–165 Hz)
Značilnosti: konec dramatičnega obdobja glasovnega razvoja in zače-
tek večje stabilnosti v procesu glasovnih sprememb. Faza povprečno
traja od 3 do 5 mesecev, vendar tudi različno, in sicer od 4 tednov do 8
mesecev (Cooksey, 1992: str. 16).

Glasovni obseg je stabilen (B/H–c1/d1), glas je po kakovosti čist, ja-
sen, vendar še vedno ostaja svetel in nekoliko nezrel, tanek. Glasu po ka-
kovosti nikakor ne moremo primerjati z odraslim glasom. Novi bariton/
novi glas zelo malo vibrira. Falzet se stabilizira okoli d1 in e1. Oblikova-
nje tonov v falzetu je dokaj enostavno, pri nekaterih se še lahko pojavi-
jo težave, v nekaterih primerih pa se pojavi »prazen obseg« (c1–f1), kjer
mladostniki ne zmorejo oblikovati tona. Prazen obseg ni redek. Z zore-
njem in pravilno vokalno tehniko se obseg povrne. Drugi lahko pojejo
v falzetu brez težav pri f1, vendar ne morejo lagodno oblikovati tonov
v nižjem obsegu, temveč z forsiranjem tona v modalnem (srednjem)

petje v obdobju mutacije
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29