Page 25 - Tomšič, Nastja, 2016. Konkurenčnost malih in srednje velikih podjetij v globalnem trajnostnem razvoju. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 25
Poslovno okolje podjetja 25
Težava, ki pesti podjetja, je tudi pomanjkanje naročil, predvsem kot
posledica zmanjšane potrošnje oz. povpraševanja po njihovih produktih,
kar pomeni manj prihodkov oz. dobička ter posledično zmanjševanje stro-
škov poslovanja. Izboljšanje stanja na področju naročil je povezano s struk-
turnimi spremembami, ki so nujna za oživitev slovenskega gospodarstva,
zlasti s sanacijo bančnega sistema in z izboljšanjem razmer na trgu dela.
Poslovno okolje v RS je za razvoj podjetniškega sektorja nespodbudno
tudi zaradi zapletenih in dolgotrajnih administrativnih postopkov. Država
v namen odprave administrativnih ovir sprejema razne programe in ukre-
pe za določena obdobja, vendar je pri tem pomembno, da vse aktivnosti za
odpravo administrativnih ovir oz. za poenostavitev administrativnih po-
stopkov potekajo usklajeno in sistematično ter da v končni fazi z urejenimi
administrativni postopki pridobijo vsi udeleženci tega procesa (država, dr-
žavljani in gospodarski subjekti).
Mezo okolje podjetja
V okviru mezo okolja podjetja smo se osredotočili na naslednje dejavnike
kakovosti sektorskega okolja:
− konkurenca (na domačem trgu glavnega proizvoda),
− kartelna dogovarjanja,
− domači trg,
− kapitalska intenzivnost sektorja,
− delovna sila,
− panožni sindikati.
K tem dejavnikom smo dodali še okoljske standarde, natančneje stan-
dard ISO 14001 oz. shemo EMAS.
Konkurenca na trgu posamezno podjetje sili k čim učinkovitejši izra-
bi prvin poslovnega procesa oz. proizvodnih dejavnikov (delovna sredstva,
predmeti dela, delo, kupljene storitve pri drugih organizacijah), dobri or-
ganizaciji ekonomske dejavnosti in čim boljšem ravnanju z ekonomskimi
subjekti, s katerimi sodeluje (potencialni kupci, dobavitelji, zaposleni, vla-
gatelji in drugi) (Bojnec et al. 2007, 61). Večja kot je konkurenca na trgu,
nižje bodo praviloma cene, boljša bo kakovost produktov ter s tem več-
je blagostanje družbe (prav tam). Dejstvo pa je, da podjetja, ki svojih pro-
izvodnih dejavnikov ne izkoriščajo dovolj učinkovito in jim zato ne uspe
znižati stroškov na sprejemljivo raven, izpadejo iz tržne tekme in propade-
jo (prav tam). Ravno to se dogaja v času krize, ko podjetjem vse bolj pri-
manjkuje proizvodnih dejavnikov in tako izgubljajo svojo konkurenčnost
oz. tržni boj.
Težava, ki pesti podjetja, je tudi pomanjkanje naročil, predvsem kot
posledica zmanjšane potrošnje oz. povpraševanja po njihovih produktih,
kar pomeni manj prihodkov oz. dobička ter posledično zmanjševanje stro-
škov poslovanja. Izboljšanje stanja na področju naročil je povezano s struk-
turnimi spremembami, ki so nujna za oživitev slovenskega gospodarstva,
zlasti s sanacijo bančnega sistema in z izboljšanjem razmer na trgu dela.
Poslovno okolje v RS je za razvoj podjetniškega sektorja nespodbudno
tudi zaradi zapletenih in dolgotrajnih administrativnih postopkov. Država
v namen odprave administrativnih ovir sprejema razne programe in ukre-
pe za določena obdobja, vendar je pri tem pomembno, da vse aktivnosti za
odpravo administrativnih ovir oz. za poenostavitev administrativnih po-
stopkov potekajo usklajeno in sistematično ter da v končni fazi z urejenimi
administrativni postopki pridobijo vsi udeleženci tega procesa (država, dr-
žavljani in gospodarski subjekti).
Mezo okolje podjetja
V okviru mezo okolja podjetja smo se osredotočili na naslednje dejavnike
kakovosti sektorskega okolja:
− konkurenca (na domačem trgu glavnega proizvoda),
− kartelna dogovarjanja,
− domači trg,
− kapitalska intenzivnost sektorja,
− delovna sila,
− panožni sindikati.
K tem dejavnikom smo dodali še okoljske standarde, natančneje stan-
dard ISO 14001 oz. shemo EMAS.
Konkurenca na trgu posamezno podjetje sili k čim učinkovitejši izra-
bi prvin poslovnega procesa oz. proizvodnih dejavnikov (delovna sredstva,
predmeti dela, delo, kupljene storitve pri drugih organizacijah), dobri or-
ganizaciji ekonomske dejavnosti in čim boljšem ravnanju z ekonomskimi
subjekti, s katerimi sodeluje (potencialni kupci, dobavitelji, zaposleni, vla-
gatelji in drugi) (Bojnec et al. 2007, 61). Večja kot je konkurenca na trgu,
nižje bodo praviloma cene, boljša bo kakovost produktov ter s tem več-
je blagostanje družbe (prav tam). Dejstvo pa je, da podjetja, ki svojih pro-
izvodnih dejavnikov ne izkoriščajo dovolj učinkovito in jim zato ne uspe
znižati stroškov na sprejemljivo raven, izpadejo iz tržne tekme in propade-
jo (prav tam). Ravno to se dogaja v času krize, ko podjetjem vse bolj pri-
manjkuje proizvodnih dejavnikov in tako izgubljajo svojo konkurenčnost
oz. tržni boj.