Page 109 - Demšar, Franci, in Jasna Kontler - Salamon. 2020. Slovenska znanost: akademska igra ali adut družbenega napredka. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 109
7 Univerze/inštituti

Znanstveno raziskovanje pri nas in v svetu večinoma poteka na univer-
zah in raziskovalnih inštitutih. Kakšna je med njimi razlika?

Tipični univerzitetni profesor večino svojega delovnega časa porabi
za pedagoško delo, del pa ga nameni raziskavam, ki jih financirajo naci-
onalne agencije za temeljno znanost. Nekateri profesorji sodelujejo še
pri raziskovanjih, ki so podprta z mednarodnimi finančnimi viri (reci-
mo z evropskimi sredstvi), pri razvojnih projektih za gospodarstvo (ki
jih lahko sofinancirajo tudi tehnološke agencije), pri različnih strokov-
nih projektih in promociji raziskovalnega dela.

V svetu prevladujeta dva tipa raziskovalnih inštitutov: tisti, ki se
ukvarjajo pretežno s temeljnimi raziskavami (recimo Max-Planckovi
inštituti v Nemčiji), in tisti, ki se ukvarjajo pretežno z aplikativnimi
raziskavami (recimo Fraunhoferjevi inštituti v Nemčiji). Tipični razi-
skovalec na raziskovalnem inštitutu za temeljno znanost večino svo-
jega delovnega časa porabi za raziskave, ki jih financirajo nacionalne
agencije za temeljno znanost. Deloma sodeluje tudi pri pedagoškem
procesu na univerzah, pri raziskovanjih, ki so podprta z mednarodnimi
finančnimi viri (recimo z evropskimi sredstvi), razvojnih projektih za
gospodarstvo (ki jih lahko sofinancirajo tudi tehnološke agencije) ter pri
različnih strokovnih projektih in promociji raziskovalnega dela. Tipični
raziskovalec na raziskovalnem inštitutu za aplikativne raziskave večino
svojega delovnega časa porabi za razvojne projekte za gospodarstvo (ki
jih lahko sofinancirajo tudi tehnološke agencije). Deloma pa sodeluje
tudi pri raziskovanjih, ki jih financirajo nacionalne agencije za temeljno
znanost, pri raziskovanjih, ki so podprta z mednarodnimi finančnimi
viri (recimo z evropskimi sredstvi), ter pri različnih strokovnih projek-
tih in promociji raziskovalnega dela.

Kaj torej loči profesorja na univerzi in raziskovalca na inštitutu? Naj-
večja razlika med njima je v tem, da je profesor pretežno vpet v pedago-
ški proces, njegova osrednja dejavnost je povezana s študenti, razisko-
valec na inštitutu pa je bolj osredotočen na raziskovanje, ki je glede na

107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114