Page 313 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 313
ustvarjalnost pr imorskih skladateljev med italijansko okupacijo pr imorske ...

ljevala nemoteno naprej tudi pod škofi italijanske narodnosti. Razumljivo
je, da je bilo to izjemno organizirano delovanje izvajano v popolni tajnosti.
Tako bi lahko govorili o paralelnem »duhovniškem TIGRU«. Opis tega na-
rodnoobrambnega dela primorske duhovščine in krščanskih socialcev naj-
demo v obsežni monografiji Egona Pelikana Tajno delovanje primorske du-
hovščine pod fašizmom.36

S tem v tesni zvezi in pod zaščito obeh cerkvenih dostojanstvenikov
zaživijo pogosta skoraj konspirativno organizirana romanja v odročne
cerkve na Primorskem, na katera se ljudje množično in povsem spontano
odzivajo. Za takšne priložnosti pripravljajo in v samozaložbi tiskajo notno
gradivo skladb na skrbno izbrana besedila, ki vsebujejo jasna osvobojeval-
na sporočila. V tem posebej izstopa pesnica Ljubka Šorli. Podobno ostali:
Filip Terčelj, Venceslav Belè, Stanko Stanič in drugi. Skladatelji ta besedila
uglasbijo na način, ki je zelo blizu melosu ljudskih pesmi. V tem je posebno
uspešen skladatelj Vinko Vodopivec. Zaznati pa je mogoče očiten glasbe-
no-vzgojni namen, da želijo skladatelji postopoma negovati pri pevcih rast
izvajalskih zmožnosti. Takšen načrt pokaže pregled tiskanih sporedov in
notnih knjižic za ta romanja, kjer je glasbeni stavek nekaterih pesmi (zlas-
ti Bratuževih, Komelovih in Vodopivčevih) vsakič za spoznanje zahtevnejši
in sodobneje zastavljen. Tako se v pevcih nezavedno dogaja pevska in s tem
osebnostna rast, kar dviguje osebno samozavest. Morda je ravno v tem naj-
bolj dragocena opora, ki jo je ta neformalni glasbeno-kulturni TIGR poda-
ril svojim rojakom, da je nahranil njihovo lakoto po lepem, humanem, dob-
rem, po iskanju smisla njihovega trpljenja.

V času med obema vojnama je tako samo na Primorskem skompo-
nirano in natisnjeno v tiskarni ali s hektografom na tisoče novih skladb.
Samo Vodopivec, ki je bil med temi skladatelji najbolj plodovit, jih je zlo-
žil približno tisočpetsto. Večina teh hektografiranih (oz. šapirografiranih)
skladb lahko danes izgine v pozabo, saj črnilo na partiturah nepovratno
bledi. Zbirka Zbrana dela primorskih skladateljev,37 ki monografsko obja-
vlja celotne opuse skladateljev v tiskani in digitalni obliki. S tem želi oteti
pozabe in uničenja to glasbeno ustvarjalno bogastvo Primorske iz časa ita-
lijanske okupacije.

36 Egon Pelikan, Tajno delovanje primorske duhovščine pod fašizmom (Ljubljana: Nova
revija, 2002). 776 strani.

37 Najaktivneje se je doslej pri tem izkazalo Združenje cerkvenih pevskih zborov – Go-
rica. Doslej so izšli opusi vseh trenutno dosegljivih skladb Lojzeta Bratuža (2005),
Stanka Jericija (2010), Emila Komela (2016) in Mirka Fileja (2017). Avtorske pravice
vseh publikacij so odprtega tipa.

311
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318