Page 40 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 40
Velike športne prireditve in turizem
– vpliv na težave sezonskega povpraševanja (organizacija v času
nizke sezone),
– ustvarjanje geografske širitve turizma ter vpliv na gospodarski in
urbani razvoj,
– povezanost med prireditvami (portfelj prireditev) in posledič-
ni vpliv na pozitivne učinke v destinaciji ter prisotnost različnih
ciljnih segmentov turistov,
– vpliv na pozitivno podobo destinacije in ustvarjanje možnosti za
nove oz. že obstoječe blagovne znamke,
– orodje trženja destinacij (mest) in ob trajnostni organizaciji pri-
speva k večji kvaliteti življenja,
– »animator« mest, turističnih naselij, parkov, mestnih trgov itd.
in močno vpliva na ponovni obisk turistov,
40 – katalizator za druge oblike razvoja (mestna središča, krepi pove-
zanost lokalnih skupnosti, prostovoljstva in podobe destinacije)
in ustvarja trajno zapuščino.
Raziskovanje področja prireditvenega turizma je ob organizaci-
ji številnih prireditev doživelo svoj razcvet v drugi polovici dvajsete-
ga stoletja. Prve raziskave prireditvenega turizma segajo v leto 1970 in
danes predstavljajo pomemben segment raziskovanja turizma (Getz in
Page, 2015). Če so v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja raziskave pri-
reditvenega turizma bile skoncentrirane na geografsko omejenem po-
dročju (Nova Zelandija, Avstralija, Kanada, ZDA in Velika Britanija),
so danes zaradi globalne razsežnosti področja geografsko prisotne po
celem svetu. Prvotno omejeno raziskovanje prireditvenega turizma se
je tako iz zahodnih držav geografsko razširilo in postalo mednarodno
zanimivo.
Razloge za povečano raziskovanje lahko poiščemo v organizaciji
številnih prireditev ter posledično povečanem številu raziskovalcev, ki
pokrivajo področje prireditvenega turizma. Kim, Boo in Kim (2013)
tako ugotavljajo, da je bilo med leti 1980 in 2010 v treh najbolj po-
membnih znanstvenih revijah s področja turizma (Annals of Tourism
Research (ATR), Journal of Travel Research (JTR) in Tourism Mana-
gement (TM) objavljenih 178 znanstvenih prispevkov povezanih s pri-
reditvami. Med vsemi znanstvenimi prispevki je največ takšnih s pod-
ročja športnih prireditev (22,5 %) in velikih mednarodno pomembnih
prireditev (npr. olimpijske igre). Avtorji kritično ugotavljajo pomanj-
kanje raziskav s področja vedenjskih in psiholoških dejavnikov prire-
ditvenega turizma ter raziskav, ki bi poleg ekonomskih vplivov zajele
– vpliv na težave sezonskega povpraševanja (organizacija v času
nizke sezone),
– ustvarjanje geografske širitve turizma ter vpliv na gospodarski in
urbani razvoj,
– povezanost med prireditvami (portfelj prireditev) in posledič-
ni vpliv na pozitivne učinke v destinaciji ter prisotnost različnih
ciljnih segmentov turistov,
– vpliv na pozitivno podobo destinacije in ustvarjanje možnosti za
nove oz. že obstoječe blagovne znamke,
– orodje trženja destinacij (mest) in ob trajnostni organizaciji pri-
speva k večji kvaliteti življenja,
– »animator« mest, turističnih naselij, parkov, mestnih trgov itd.
in močno vpliva na ponovni obisk turistov,
40 – katalizator za druge oblike razvoja (mestna središča, krepi pove-
zanost lokalnih skupnosti, prostovoljstva in podobe destinacije)
in ustvarja trajno zapuščino.
Raziskovanje področja prireditvenega turizma je ob organizaci-
ji številnih prireditev doživelo svoj razcvet v drugi polovici dvajsete-
ga stoletja. Prve raziskave prireditvenega turizma segajo v leto 1970 in
danes predstavljajo pomemben segment raziskovanja turizma (Getz in
Page, 2015). Če so v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja raziskave pri-
reditvenega turizma bile skoncentrirane na geografsko omejenem po-
dročju (Nova Zelandija, Avstralija, Kanada, ZDA in Velika Britanija),
so danes zaradi globalne razsežnosti področja geografsko prisotne po
celem svetu. Prvotno omejeno raziskovanje prireditvenega turizma se
je tako iz zahodnih držav geografsko razširilo in postalo mednarodno
zanimivo.
Razloge za povečano raziskovanje lahko poiščemo v organizaciji
številnih prireditev ter posledično povečanem številu raziskovalcev, ki
pokrivajo področje prireditvenega turizma. Kim, Boo in Kim (2013)
tako ugotavljajo, da je bilo med leti 1980 in 2010 v treh najbolj po-
membnih znanstvenih revijah s področja turizma (Annals of Tourism
Research (ATR), Journal of Travel Research (JTR) in Tourism Mana-
gement (TM) objavljenih 178 znanstvenih prispevkov povezanih s pri-
reditvami. Med vsemi znanstvenimi prispevki je največ takšnih s pod-
ročja športnih prireditev (22,5 %) in velikih mednarodno pomembnih
prireditev (npr. olimpijske igre). Avtorji kritično ugotavljajo pomanj-
kanje raziskav s področja vedenjskih in psiholoških dejavnikov prire-
ditvenega turizma ter raziskav, ki bi poleg ekonomskih vplivov zajele