Page 112 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 112
Turistične atrakcije
les Goeldner, 1986; Jafar Jafari, 1987; Neil Leiper, 1990; Erick Laws, 1995
in drugi) smo turistično atrakcijo obravnavali kot sistem. To nam je omo-
gočilo nadgradnjo razumevanja in delovanja modela sistema turistične
atrakcije. V njem so podani različni vidiki doživljanja in zaznavanja kri-
tičnih momentov v polju turistične atrakcije s strani turistov, ki pa so lah-
ko v veliko pomoč načrtovalcem in organizatorjem turističnih atrakcij,
kakor tudi prispevek k teoretičnemu razumevanju koncepta sistema turi-
stične atrakcije. Predvsem je v tem delu za namen načrtovanja in upravlja-
nja turistične atrakcije pomemben vidik učinkovitega razumevanja.
S pregledom zgodovinskega razvoja turističnih atrakcij in izpostavi-
tvijo ključnih prelomnic v tem razvoju smo izpostavili dva ključna sku-
pna imenovalca vseh prelomnic v zgodovini turističnih atrakcij: to sta do-
stopnost in odnos družbe do prostega časa oz. turizma in atrakcij v ožjem
112 pomenu. Dejstvo je, da se turistične atrakcije v sodobnem času razvijajo
in oblikujejo na podlagi zaznanega vzorca. Dostopnost v fizičnem smislu
pomeni možnost dostopa, obiska in doživetja atrakcije, v informacijskem
smislu pa je dostopnost atrakcije ključna za njeno zaznavo s strani poten-
cialnih obiskovalcev, v kolikor do njih prodre informacija o atrakciji in
njenih značilnostih. Zato smo v tem delu opozorili na pomen promocij-
skih materialov, distribucijskih kanalov in načinov informiranja glede na
nakupovalne navade sodobnega turista.
V delu, ko smo obravnavali načine razvrščanja turističnih atrakcij,
smo na podlagi analize obstoječih znanih in značilnih tipologij atrak-
cij razbrali izrazit vzorec tipologije glede na različne vidike razvrščanja
atrakcij. To je posledica večdimenzionalnosti in kompleksnosti turistič-
nih atrakcij kakor tudi čedalje večjega obsega vrst turističnih atrakcij v
sodobnem času. Ugotovljeno je bilo, da sta organizacijski in vsebinski vi-
dik razvrščanja atrakcij pomembno izhodišče pri procesu odločanja, na-
črtovanja in upravljanja turističnih atrakcij in je zato potrebno skrbno in
natančno razumevanje teh razlik.
Poglavje o turističnih vplivih in turističnih atrakcijah predstavlja iz-
črpen pregled turističnih vplivov v smislu njihovega opredeljevanja, ra-
zlogov za nastanek in osnovnih skupin (vrst) turističnih vplivov. Podane
so strokovne razlage o značilnostih turističnih vplivov na podlagi ne-
davne in relevantne literature s tega področja. Med drugim je tozadev-
ni prispevek viden v poudarku, da je turistične vplive možno in nujno up-
ravljati. Do te ugotovitve smo prišli s pomočjo povezovanja treh vidikov
turističnega sistema s stopnjami organiziranosti in zavesti turističnega
menedžmenta. Na ta način so predstavljeni trije možni pristopi v obrav-
navi oz. odzivanju menedžmenta na turistične vplive, ki pa so v turizmu
les Goeldner, 1986; Jafar Jafari, 1987; Neil Leiper, 1990; Erick Laws, 1995
in drugi) smo turistično atrakcijo obravnavali kot sistem. To nam je omo-
gočilo nadgradnjo razumevanja in delovanja modela sistema turistične
atrakcije. V njem so podani različni vidiki doživljanja in zaznavanja kri-
tičnih momentov v polju turistične atrakcije s strani turistov, ki pa so lah-
ko v veliko pomoč načrtovalcem in organizatorjem turističnih atrakcij,
kakor tudi prispevek k teoretičnemu razumevanju koncepta sistema turi-
stične atrakcije. Predvsem je v tem delu za namen načrtovanja in upravlja-
nja turistične atrakcije pomemben vidik učinkovitega razumevanja.
S pregledom zgodovinskega razvoja turističnih atrakcij in izpostavi-
tvijo ključnih prelomnic v tem razvoju smo izpostavili dva ključna sku-
pna imenovalca vseh prelomnic v zgodovini turističnih atrakcij: to sta do-
stopnost in odnos družbe do prostega časa oz. turizma in atrakcij v ožjem
112 pomenu. Dejstvo je, da se turistične atrakcije v sodobnem času razvijajo
in oblikujejo na podlagi zaznanega vzorca. Dostopnost v fizičnem smislu
pomeni možnost dostopa, obiska in doživetja atrakcije, v informacijskem
smislu pa je dostopnost atrakcije ključna za njeno zaznavo s strani poten-
cialnih obiskovalcev, v kolikor do njih prodre informacija o atrakciji in
njenih značilnostih. Zato smo v tem delu opozorili na pomen promocij-
skih materialov, distribucijskih kanalov in načinov informiranja glede na
nakupovalne navade sodobnega turista.
V delu, ko smo obravnavali načine razvrščanja turističnih atrakcij,
smo na podlagi analize obstoječih znanih in značilnih tipologij atrak-
cij razbrali izrazit vzorec tipologije glede na različne vidike razvrščanja
atrakcij. To je posledica večdimenzionalnosti in kompleksnosti turistič-
nih atrakcij kakor tudi čedalje večjega obsega vrst turističnih atrakcij v
sodobnem času. Ugotovljeno je bilo, da sta organizacijski in vsebinski vi-
dik razvrščanja atrakcij pomembno izhodišče pri procesu odločanja, na-
črtovanja in upravljanja turističnih atrakcij in je zato potrebno skrbno in
natančno razumevanje teh razlik.
Poglavje o turističnih vplivih in turističnih atrakcijah predstavlja iz-
črpen pregled turističnih vplivov v smislu njihovega opredeljevanja, ra-
zlogov za nastanek in osnovnih skupin (vrst) turističnih vplivov. Podane
so strokovne razlage o značilnostih turističnih vplivov na podlagi ne-
davne in relevantne literature s tega področja. Med drugim je tozadev-
ni prispevek viden v poudarku, da je turistične vplive možno in nujno up-
ravljati. Do te ugotovitve smo prišli s pomočjo povezovanja treh vidikov
turističnega sistema s stopnjami organiziranosti in zavesti turističnega
menedžmenta. Na ta način so predstavljeni trije možni pristopi v obrav-
navi oz. odzivanju menedžmenta na turistične vplive, ki pa so v turizmu