Page 312 - Weiss, Jernej, ur. 2019. Vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju - The Role of National Opera Houses in the 20th and 21st Centuries. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 3
P. 312
vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju

mogoče je tudi, da je to vpliv političnih sedanjih razmer, kdo ve? Vsi
izgovori, ki se morda navajajo v opravičevanje, so prazni in le daje-
jo slabo izpričevalo vsem onim, ki niso posetili koncerta, ki pa so v
to moralično prisiljeni.20
O koncertu je pisal tudi Stanko Premrl:

Kapelnik Reiner je pokazal svoj veliki dirigentski talent, veliko in-
teligenco in energijo, ter nam je v resnici žal, ker čujemo, da odide
iz Ljubljane na Budimpeštansko ljudsko opero.«21

Na koncert se je zelo pozitivno odzval tudi Laibacher Zeitung, ki je zapi-
sal, da je bil

vtis tega čudovitega dela veličasten, če orkester razume celotno
množico zakladov povzdigniti. Pod zanesljivo taktirko gospoda
prof. Reinerja, je to Slovenskim filharmoniji v velikem slogu uspelo,
zato je bil tudi uspeh velik, očarljiv. Navdušen aplavz je bil plačilo
gospodu kapelniku za njegov trud. Mi smo mu za velik užitek res-
nično hvaležni,

je še zapisal kritik –l.22
Slovensko javnost pa je močno razburkal marca 1911 članek v graškem

Tagblattu. Pod naslovom »Slowenischer Kunstschwindel« je namreč prine-
sel vest, da je s pokroviteljstvom ljubljanskega občinskega sveta ustanovlje-
na »eine ganz minderwertige Wirtshauskapelle« (manjvredna gostilniška
godba) z imenom Slovenska filharmonija. To ime si je izbrala zato, da bi ži-
vela na stroške slavnega filharmoničnega društva v Ljubljani. Dalje navaja
časopis, da je le-ta nastopala kot Philharmonisches Orchester aus Laibach
pri koncertih kopališkega orkestra v Opatiji in da je s tem naslovom hotela
kriti svojo »manjvrednost« seveda na račun filharmoničnega društva. Na-
dalje časopis žali Slovensko filharmonijo z »grober Schwindel, Diebstahl«
itd. Na te očitke je zelo dostojno odgovorila Slovenska Filharmonija, »da
niti noče zamenjave s filharmoničnim društvom, ker le-to sploh nima svo-
jega orkestra in se pri svojih prireditvah poslužuje vojaške godbe pešpol-
ka št. 27.« Obenem je izrabila velik uspeh izvedbe Beethovnove 5. simfonija,
ki je pomenila »najboljše zadoščenje za barbarske napade v nemških gra-
ških listih.«

20 Slovenski Narod, 20. 3. 1911, št. 65.
21 Dom in svet, 1911, XXIV, 2031.
22 Laibacher Zeitung, 21. 3. 1911, št. 66.

310
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317