Page 416 - Weiss, Jernej, ur. 2019. Vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju - The Role of National Opera Houses in the 20th and 21st Centuries. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 3
P. 416
vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju
Matjaž Barbo
Operna »vožnja domov« Emila Hochreiterja
Opera Emila Hochreiterja z naslovom Heimfahrt je ohranjena zgolj v kla-
virskem izvlečku, iz katerega je mogoče razbrati vrsto značilnosti skla-
dateljevega kompozicijskega sloga, ki ga približujejo tedaj sočasnim glas-
beno-gledališkim snovanjem. Skladatelj Heimfahrt zvrstno označi kot
»glasbeno dramo«, ki jo zaznamuje uporaba leitmotivov, govornega pe-
tja, izpeljava wagnerjanskih neskončnih melodij, bogata poznoromantična
harmonija … Posamezni prizori predstavljajo osnovne dramaturške celote,
povezane neprekinjeno v enovit dramaturški lok uglasbljene zgodbe libre-
ta, oprte na eni strani na kadenčno nesklenjenost »večne« melodije, na dru-
gi strani na dramaturgijo leitmotivičnih navzkrižnih povezav.
Nemški libreto je deloma preveden v slovenščino, kar nakazuje avtorjevo
iskanje možnosti slovenske izvedbe. Avtor libreta je Karl Huffnagl, ki se
je neslavno zapisal v zgodovino kot pisec kritičnih in žaljivih pamfletov
o judih in judovstvu. Zanimivo je, da nekaj značilnih elementov, ki jih je
pozneje zlorabljala nacionalsocialistična ideologija, lahko zasledimo tudi
v libretu: dogajanje je postavljeno med islandske ribiče, zgodba se dogaja v
mističnem srednjem veku, ki ga zaznamujejo mitološki elementi Božje kaz-
ni ipd.
Izstopajoči leitmotivi začrtujejo tudi vsebinske poudarke glasbene drame.
Ta svojega težišča prek Hochreiterjeve interpretacije nima v navidez prep-
rosti podobi ljubezenskega trikotnika, ki se nesrečno izpelje v tragično dra-
mo, temveč gre za globlji konflikt osebne tragike, s poudarjenimi temami,
kot so greh, kazen, odpuščanje, nedolžna in grešna ljubezen itn. Pri tem in-
dividualna raven transcendira v kolektivno, intimna ljubezenska izpoved
pa dobiva pridih širše ljubezni do domovine, njene zgodovinske dediščine,
njenih mitov in bogov. Tako lahko glede na muzikalno prepričljivost glas-
bene drame, ki jo izkazuje globlja analiza, le obžalujemo, da se je partitu-
ra dela izgubila.
Ključne besede: Emil Hochreiter, Karl Huffnagl, glasbena drama
Nada Bezić
Ljubljanska in Zagrebška opera med drugo svetovno vojno
– primerjava
Primerjava dejavnosti v ljubljanski in zagrebški operi med drugo svetovno
vojno je razkrila veliko podobnosti. Operni hiši v obeh mestih sta občin-
stvu in umetnikom pomagali preživeti težke vojne čase. Vojna se je v Jugo-
414
Matjaž Barbo
Operna »vožnja domov« Emila Hochreiterja
Opera Emila Hochreiterja z naslovom Heimfahrt je ohranjena zgolj v kla-
virskem izvlečku, iz katerega je mogoče razbrati vrsto značilnosti skla-
dateljevega kompozicijskega sloga, ki ga približujejo tedaj sočasnim glas-
beno-gledališkim snovanjem. Skladatelj Heimfahrt zvrstno označi kot
»glasbeno dramo«, ki jo zaznamuje uporaba leitmotivov, govornega pe-
tja, izpeljava wagnerjanskih neskončnih melodij, bogata poznoromantična
harmonija … Posamezni prizori predstavljajo osnovne dramaturške celote,
povezane neprekinjeno v enovit dramaturški lok uglasbljene zgodbe libre-
ta, oprte na eni strani na kadenčno nesklenjenost »večne« melodije, na dru-
gi strani na dramaturgijo leitmotivičnih navzkrižnih povezav.
Nemški libreto je deloma preveden v slovenščino, kar nakazuje avtorjevo
iskanje možnosti slovenske izvedbe. Avtor libreta je Karl Huffnagl, ki se
je neslavno zapisal v zgodovino kot pisec kritičnih in žaljivih pamfletov
o judih in judovstvu. Zanimivo je, da nekaj značilnih elementov, ki jih je
pozneje zlorabljala nacionalsocialistična ideologija, lahko zasledimo tudi
v libretu: dogajanje je postavljeno med islandske ribiče, zgodba se dogaja v
mističnem srednjem veku, ki ga zaznamujejo mitološki elementi Božje kaz-
ni ipd.
Izstopajoči leitmotivi začrtujejo tudi vsebinske poudarke glasbene drame.
Ta svojega težišča prek Hochreiterjeve interpretacije nima v navidez prep-
rosti podobi ljubezenskega trikotnika, ki se nesrečno izpelje v tragično dra-
mo, temveč gre za globlji konflikt osebne tragike, s poudarjenimi temami,
kot so greh, kazen, odpuščanje, nedolžna in grešna ljubezen itn. Pri tem in-
dividualna raven transcendira v kolektivno, intimna ljubezenska izpoved
pa dobiva pridih širše ljubezni do domovine, njene zgodovinske dediščine,
njenih mitov in bogov. Tako lahko glede na muzikalno prepričljivost glas-
bene drame, ki jo izkazuje globlja analiza, le obžalujemo, da se je partitu-
ra dela izgubila.
Ključne besede: Emil Hochreiter, Karl Huffnagl, glasbena drama
Nada Bezić
Ljubljanska in Zagrebška opera med drugo svetovno vojno
– primerjava
Primerjava dejavnosti v ljubljanski in zagrebški operi med drugo svetovno
vojno je razkrila veliko podobnosti. Operni hiši v obeh mestih sta občin-
stvu in umetnikom pomagali preživeti težke vojne čase. Vojna se je v Jugo-
414