Page 48 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 48
Management temeljnih procesov
tako zvišajo vstopne ovire novim potencialnim konkurentom (Isomura
in Pei-Yuh 2015, 37).
Povzetek poglavja
V literaturi zasledimo različne definicije organizacije. Skupno jim je, da
organizacije opredeljujejo kot dinamične tvorbe, v katerih imajo ključ-
no vlogo ljudje (sodelavci), so usmerjene k doseganju ciljev in koristi za
družbo. V vsaki organizaciji nastopa instrumentalni (trdi, mehanski,
togi) in interesni (mehki, organski, dinamični) vidik, ne glede na ve-
likost, panogo ali vrsto organizacije. Od uravnoteženosti teh dveh vi-
dikov je odvisna dolgoročna uspešnost poslovanja. To se odraža v vseh
štirih temeljnih dejavnostih managementa v organizaciji (planiranju, or-
ganiziranju, vodenju, nadziranju). V ospredju pojmovanja delovanja or-
48 ganizacij je danes procesni vidik, s poudarkom na temeljnih procesih.
To so celoviti in dinamični koordinirani nizi aktivnosti, ki omogoča-
jo preskrbo kupcev (odjemalcev) z izdelki in s storitvami. Ti potekajo
v času in prostoru, imajo jasno opredeljene vložke in izložke (rezulta-
te) ter jih je treba koordinirati. Definirali smo posebno vrsto organiza-
cij, ki jih imenujemo podjetja. Usmerjena so v ustvarjanje dobička. Vsa-
ko podjetje naj bi v skladu s potrebo po procesni usmerjenosti planiralo,
organiziralo, vodilo in nadziralo predvsem svoje temeljne procese, saj so
ti (potreben, ne pa zadosten) pogoj za uspešno poslovanje. Glavni na-
men mora biti ustvarjanje nove vrednosti za kupca, kar je proces in zah-
teva ustrezen pristop, management poslovnih procesov. To posledično
v vsakem podjetju zahteva ne samo poznavanje načel in obvladovanje
splošnega managementa, temveč predvsem načela managementa poslov-
nih procesov, s poudarkom na temeljnih procesih. Za uspešno delovanje
podjetij morajo biti temeljni procesi povezani s cilji podjetja ter usmer-
jeni v korist za kupca. Spremembe poslovnih procesov naj bi bile stalna
praksa in delo managerjev v poljubnem podjetju; tu je treba upošteva-
ti povezanost sprememb s temeljnimi usmeritvami, cilji in strategijami
vsakega konkretnega podjetja. Uspešno spreminjanje poslovnih proce-
sov zahteva vključenost kupcev, saj so izdelki/storitve namenjenim njim,
procesi pa morajo ustvarjati vrednost prav za njih. Prav tako naj spre-
membe procesov vključujejo zaposlene in tudi dobavitelje, saj so lahko
vir idej. Pri uvajanju sprememb v procese pa moramo imeti jasno defini-
rane kriterije za merjenje uspešnosti teh sprememb. Spremembe temelj-
nih procesov v podjetju morajo biti prilagojene različnim vidikom: do-
baviteljem kot našim partnerjem, sodelavcem in kupcem. Management
poslovnih procesov s poudarkom na temeljnih procesih je še posebno
tako zvišajo vstopne ovire novim potencialnim konkurentom (Isomura
in Pei-Yuh 2015, 37).
Povzetek poglavja
V literaturi zasledimo različne definicije organizacije. Skupno jim je, da
organizacije opredeljujejo kot dinamične tvorbe, v katerih imajo ključ-
no vlogo ljudje (sodelavci), so usmerjene k doseganju ciljev in koristi za
družbo. V vsaki organizaciji nastopa instrumentalni (trdi, mehanski,
togi) in interesni (mehki, organski, dinamični) vidik, ne glede na ve-
likost, panogo ali vrsto organizacije. Od uravnoteženosti teh dveh vi-
dikov je odvisna dolgoročna uspešnost poslovanja. To se odraža v vseh
štirih temeljnih dejavnostih managementa v organizaciji (planiranju, or-
ganiziranju, vodenju, nadziranju). V ospredju pojmovanja delovanja or-
48 ganizacij je danes procesni vidik, s poudarkom na temeljnih procesih.
To so celoviti in dinamični koordinirani nizi aktivnosti, ki omogoča-
jo preskrbo kupcev (odjemalcev) z izdelki in s storitvami. Ti potekajo
v času in prostoru, imajo jasno opredeljene vložke in izložke (rezulta-
te) ter jih je treba koordinirati. Definirali smo posebno vrsto organiza-
cij, ki jih imenujemo podjetja. Usmerjena so v ustvarjanje dobička. Vsa-
ko podjetje naj bi v skladu s potrebo po procesni usmerjenosti planiralo,
organiziralo, vodilo in nadziralo predvsem svoje temeljne procese, saj so
ti (potreben, ne pa zadosten) pogoj za uspešno poslovanje. Glavni na-
men mora biti ustvarjanje nove vrednosti za kupca, kar je proces in zah-
teva ustrezen pristop, management poslovnih procesov. To posledično
v vsakem podjetju zahteva ne samo poznavanje načel in obvladovanje
splošnega managementa, temveč predvsem načela managementa poslov-
nih procesov, s poudarkom na temeljnih procesih. Za uspešno delovanje
podjetij morajo biti temeljni procesi povezani s cilji podjetja ter usmer-
jeni v korist za kupca. Spremembe poslovnih procesov naj bi bile stalna
praksa in delo managerjev v poljubnem podjetju; tu je treba upošteva-
ti povezanost sprememb s temeljnimi usmeritvami, cilji in strategijami
vsakega konkretnega podjetja. Uspešno spreminjanje poslovnih proce-
sov zahteva vključenost kupcev, saj so izdelki/storitve namenjenim njim,
procesi pa morajo ustvarjati vrednost prav za njih. Prav tako naj spre-
membe procesov vključujejo zaposlene in tudi dobavitelje, saj so lahko
vir idej. Pri uvajanju sprememb v procese pa moramo imeti jasno defini-
rane kriterije za merjenje uspešnosti teh sprememb. Spremembe temelj-
nih procesov v podjetju morajo biti prilagojene različnim vidikom: do-
baviteljem kot našim partnerjem, sodelavcem in kupcem. Management
poslovnih procesov s poudarkom na temeljnih procesih je še posebno