Page 52 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 52
Management temeljnih procesov

in Cao 2014; Keong 2014; Wagner in Paton 2014; Carey 2015; Peronja

2015; Bartz in Winkler 2016; Bisogno idr. 2016; Ensslin idr. 2017; Rezaei,

Ortt in Trott 2018). Po Kralju (2003, 201) je uspešnost lastnost podjetja

navzven gibčnost, ki jo merimo s tržnostjo kot konkurenčnostjo izdel-

kov in storitev ter s prožnostjo (sposobnostjo prilagajanja spremembam

iz okolja in vplivanja na okolje). Kralj (2003, 201) uspešnost podjetja po-

vezuje z učinkovitostjo (produktivnostjo virov oz.  sredstev, ekonomič-

nostjo rabe sredstev). Tudi Ensslin idr. (2017, 71; Indihar Štemberger idr.

2018, 425; Zelt, Schmiedel in Vom Brocke 2018, 67) ugotavljajo, da se

učinkovitost procesov v podjetju posledično odraža na uspešnosti pod-

jetja na trgu. Nandakumar, Ghobadian in O‘Regan (2009, 250) ter Ham-

brick (1983, 687) uspešnost podjetja razumejo kot stopnjo doseganja cil-

52 jev (dobiček) in kot relativni uspeh glede na konkurenco. Allen in H­ elms
(2006, 438) in drugi (Goldsmith in Clutterbuck 1984; Strecker 2009;

Delgado idr. 2014) pravijo, da se uspešnost podjetja kaže v finančnem re-

zultatu (dobiček). Enačimo jo lahko z inovativnostjo podjetja, saj je dobi-

ček podjetja posledica inovativnosti (Strecker 2009, 41). Hult idr. (2008,

1069–70) uspešnost podjetja razumejo kot ugled ter sposobnost prilaga-

janja na spremembe v okolju in predlagajo, da pri njenem merjenju zaja-

memo več različnih kazalnikov: finančne, operativne in celovite. Pri tem

predlagajo, da zajamemo tudi eno- do triletna obdobja in da za objektiv-

nejšo oceno uspešnosti upoštevamo povprečne vrednosti posameznih ka-

zalnikov (Hult idr. 2008, 1073).

Če povzamemo: uspešnost podjetja lahko razumemo in definiramo

na različne načine. V tej raziskavi bomo poenoteno uporabljali izraz us-

pešnost podjetja. Za pravilno interpretacijo uspešnosti podjetja je treba

hkrati gledati več različnih kazalnikov te uspešnosti (Bojnec idr. 2007,

219). Posamezni kazalnik nam namreč lahko poda izkrivljeno sliko o us-

pešnosti podjetja. Za potrebe naše raziskave v empiričnem delu raziska-

ve uspešnost podjetja definiramo in merimo s pomočjo različnih kazalni-

kov: finančnih (ROA, ROE), operativnega (EVA) in celovitega (BON),

kot predlagajo Hult idr. (2008, 1069). Več različnih kazalnikov smo upo-

rabili zato, ker posamezni kazalnik lahko poda izkrivljeno sliko o uspeš-

nosti podjetja. Ob tem smo upoštevali tudi omejitev dostopnosti javnih

podatkov o poslovanju podjetij. Podroben opis o uporabljenih kazalni-

kih uspešnosti podjetja v našem modelu raziskav je opisan v nadaljevanju.

Za doseganje ciljev raziskave v nadaljevanju opisujemo vpliv dejavni-

ka »management temeljnih procesov«, za katerega smo na podlagi teor­

etičnega dela raziskave predpostavili, da ima vpliv na uspešnost podjetja
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57