Page 53 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 53
Uspešnost podjetja in mangement temeljnih procesov 53
(slika 1). Vsebina v nadaljevanju je podlaga za razumevanje hipotez in in-
terpretacijo rezultatov empiričnega dela raziskave.
Dejavnosti managementa temeljnih procesov in uspešnost podjetja
Po različnih avtorjih (Smith in Fingar 2003; Harmon 2007; Pongatichat
in Johnston 2008a, 941; Pongatichat in Johnston 2008b, 207; Burlton
2010; Sinur, Odell in Fingar 2013; Margherita 2014; Espino-Rodriguez
in Rodriguez-Diaz 2014; Trkman, Budler in Groznik 2015; Potočan in
Nedelko 2015; Trkman idr. 2015; Lau idr. 2016) lahko strnemo, da mora-
jo biti za uspešno poslovanje podjetij prav temeljni procesi povezani s ci-
lji podjetja in usmerjeni v korist za kupca ter da moramo imeti jasno pos-
tavljena merila za merjenje učinkov na poslovanje. Tudi po Kaplanu in
Nortonu (1996) bodo uspešna tista podjetja, ki bodo v svoje poslovanje
poleg vidikov financ, učenja in kupcev vključila tudi vidik temeljnih pro-
cesov. Avtorja poudarjata, da je treba poslanstvo in vizijo podjetij poveza-
ti z operativnimi kazalniki temeljnih procesov, ki jih je treba na ustrezen
način obvladovati z managerskega vidika. To pomeni ustrezno planira-
nje, organiziranje, vodenje ter nadzor (Kohlbacher 2010, 135; Macedo de
Morais idr. 2014, 412). Management temeljnih procesov vključuje tako
interesne kot instrumentalne vidike. Neuspešno načrtovanje sprememb
v procese je po Trkmanu idr. (2010, 318) povezano ravno s tem, da mana-
gement ni upošteval instrumentalnih (trdih) in interesnih (mehkih) vi-
dikov. Interesni vidik planiranja v managementu imenujemo snovanje,
instrumentalni vidik pa načrtovanje; interesni vidik organiziranja ime-
nujemo povezovanje, instrumentalni vidik pa urejanje; interesni vidik
vodenja imenujemo vodenje ljudi (sodelavcev), instrumentalni vidik pa
poslovodenje (vodenje poslov); interesni vidik nadziranja imenujemo pre-
sojanje, instrumentalni vidik pa merjenje (Biloslavo 2006, 18).
V nadaljevanju podrobno opisujemo interesne in instrumentalne vi-
dike štirih temeljnih dejavnosti managementa temeljnih procesov (plani-
ranje, organiziranje, vodenje, nadziranje). V empiričnem delu raziskujemo
njihov vpliv na uspešnost podjetij. Vsako izmed dejavnosti managementa
opisujemo z interesnega in instrumentalnega vidika (slika 1).
Snovanje in načrtovanje
Uspešnost podjetja je povezana z zavzetostjo vrhnjega managementa, s
povezanostjo in z neposredno vključenostjo kupcev ali odjemalcev v pro-
cese podjetja. Osrednji dejavnik uspešnosti je snovanje novega izdelka oz.
storitve, ki jo nadgrajujemo z načrtovanjem procesov (Unterlechner, Me-
(slika 1). Vsebina v nadaljevanju je podlaga za razumevanje hipotez in in-
terpretacijo rezultatov empiričnega dela raziskave.
Dejavnosti managementa temeljnih procesov in uspešnost podjetja
Po različnih avtorjih (Smith in Fingar 2003; Harmon 2007; Pongatichat
in Johnston 2008a, 941; Pongatichat in Johnston 2008b, 207; Burlton
2010; Sinur, Odell in Fingar 2013; Margherita 2014; Espino-Rodriguez
in Rodriguez-Diaz 2014; Trkman, Budler in Groznik 2015; Potočan in
Nedelko 2015; Trkman idr. 2015; Lau idr. 2016) lahko strnemo, da mora-
jo biti za uspešno poslovanje podjetij prav temeljni procesi povezani s ci-
lji podjetja in usmerjeni v korist za kupca ter da moramo imeti jasno pos-
tavljena merila za merjenje učinkov na poslovanje. Tudi po Kaplanu in
Nortonu (1996) bodo uspešna tista podjetja, ki bodo v svoje poslovanje
poleg vidikov financ, učenja in kupcev vključila tudi vidik temeljnih pro-
cesov. Avtorja poudarjata, da je treba poslanstvo in vizijo podjetij poveza-
ti z operativnimi kazalniki temeljnih procesov, ki jih je treba na ustrezen
način obvladovati z managerskega vidika. To pomeni ustrezno planira-
nje, organiziranje, vodenje ter nadzor (Kohlbacher 2010, 135; Macedo de
Morais idr. 2014, 412). Management temeljnih procesov vključuje tako
interesne kot instrumentalne vidike. Neuspešno načrtovanje sprememb
v procese je po Trkmanu idr. (2010, 318) povezano ravno s tem, da mana-
gement ni upošteval instrumentalnih (trdih) in interesnih (mehkih) vi-
dikov. Interesni vidik planiranja v managementu imenujemo snovanje,
instrumentalni vidik pa načrtovanje; interesni vidik organiziranja ime-
nujemo povezovanje, instrumentalni vidik pa urejanje; interesni vidik
vodenja imenujemo vodenje ljudi (sodelavcev), instrumentalni vidik pa
poslovodenje (vodenje poslov); interesni vidik nadziranja imenujemo pre-
sojanje, instrumentalni vidik pa merjenje (Biloslavo 2006, 18).
V nadaljevanju podrobno opisujemo interesne in instrumentalne vi-
dike štirih temeljnih dejavnosti managementa temeljnih procesov (plani-
ranje, organiziranje, vodenje, nadziranje). V empiričnem delu raziskujemo
njihov vpliv na uspešnost podjetij. Vsako izmed dejavnosti managementa
opisujemo z interesnega in instrumentalnega vidika (slika 1).
Snovanje in načrtovanje
Uspešnost podjetja je povezana z zavzetostjo vrhnjega managementa, s
povezanostjo in z neposredno vključenostjo kupcev ali odjemalcev v pro-
cese podjetja. Osrednji dejavnik uspešnosti je snovanje novega izdelka oz.
storitve, ki jo nadgrajujemo z načrtovanjem procesov (Unterlechner, Me-