Page 52 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 52
Navtični turizem in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije

jega poslovnega modela. Spieth idr. (2016, str. 404) prav tako opozarjajo
na delo Zotta in Amita (2008, str. 19), ki trdita, da sta strategija podje-
tja in njen poslovni model različna konstrukta, ki vplivata na tržno vred-
nost podjetja. Avtorja strategijo in poslovni model podjetja opisujeta kot
dopolnili in ne kot nadomestka. Po njunem mnenju poslovni model za-
gotavlja okvir za ustvarjanje in pridobivanje dela te vrednosti za podjetje.

Prav to odprto polje opredelitev ter njihovega fokusa je tisto, ki še
vedno kliče k znanstvenemu premisleku in opredelitvi poslovnega mode-
la. Eden od stebrov opredelitev poslovnega modela so tudi njegovi grad-
niki, ki jih predstavljamo v nadaljevanju.

Gradniki poslovnega modela
V naši analizi smo identificirali različne gradnike poslovnega modela.
52 Schaltegger, Lüdeke-Freund in Hansen (2012, str. 106) se sklicujejo na
Ballonovo (2007, str. 8) delo in navajajo štiri osrednje stebre, ki predsta-
vljajo gradnike poslovnega modela:
– »izdelki in storitve, ki jih podjetje ponuja in predstavljajo po-

membno vrednost za ciljnega kupca (ponudba vrednosti) ter za
katere je kupec pripravljen plačati;
– razmerje, ki ga podjetje ustvari in vzdržuje s stranko, da jo zado-
volji in ustvari trajnostne (tukaj: dolgoročne) prihodke;
– infrastrukturo in mrežo partnerjev, ki sta potrebni za ustvarja-
nje vrednosti in ohranjanje dobrega odnosa s strankami;
– finančne vidike, ki jih je mogoče najti v vseh treh prejšnjih kom-
ponentah, kot so struktura stroškov in prihodkov.«
Taran, Boer in Lindgren (2015, str. 303) razpravljajo o številu sesta-
vin ali, kot pravijo, gradnikov. Morris, M. Schindehutte in Allen (2005,
str. 727) pa predstavljajo »povzetek razpoložljivih perspektiv glede grad-
nikov modela«, v katerem se število komponent (tj. gradnikov) giblje od
treh do osem. Model, opisan v Osterwalder idr. (2005), vključuje devet
gradnikov.
Yang, Evans, D. Vladimirova in P. Rana (2017, str. 1795) predstavijo
različne definicije gradnikov poslovnega modela. Ugotavljajo, da se za ne-
katere avtorje, kot so Osterwalder in Pigneur (2010), Seddon, Lewis, Fre-
eman in Shanks (2004) ter Teece (2010), vrednost v poslovnih modelih
nanaša pretežno na poslovne koristi (npr. dohodek, ugled, dostop do trga)
in izmenjavo s koristmi strank (npr. funkcionalnost, zdravje in varnost,
udobje). V svoji analizi izpostavljajo tudi nekatere druge avtorje, npr. Ma-
gretto (2002), Seddona idr. (2004) ter Zotta, Amita in Masso (2011), ki pa
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57