Page 151 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 151
NENAD HARDI - VITOROVI^

teologij ni, ne na zemlji ne v nebesih. Obstajajo kvečjemu teologije,
ki se ne zavedajo svojih lastnih političnih funkcij. Obstajajo cerkve,
ki svoj Sitz im Leben prikrivajo, zakrivajo, ga zamolčijo in zagrnejo.
Mislijo in/ali trdijo, da so politično »nevtralne«, kar de facto nikoli
niso. Apolitična cerkev tako ne obstaja ne zgodovinsko ne v Božjem
kraljestvu (153). Zato Moltmann lahko reče, da politična teologija
»noče spolitizirati cerkve, temveč pokristjaniti cerkveno politiko
in politični angažma kristjanov« (153-154). Ne gre ji za to, da bi za
središčno temo teologije namesto dogmatskih postavila politična
vprašanja, marveč narobe: ravno kot krščanska teologija skuša »pre­
žeti politične funkcije dogmatike« (153). Namen politične teologije
je namreč »pokristjaniti politično bit cerkve in kristjanov po meri
hoje za Kristusom«, kot je isto misel povzel nekaj let pozneje (Molt­
mann, 1997:54). Pri tem pa noče biti nova dogmatika, temveč v
zavestni razmejitvi do Karla Bartha2  (Moltmann, 1984:152), čeprav
izhajajoč iz Barthove teologije, daje t. i. »ortopraksiji« prednost pred
»ortodoksijo« (154).

Začetna gesta »politične teologije« je namreč »kritika in ponovna
opredelitev družbenih in političnih funkcij cerkve v pogojih nov­ ega
veka« (152) oziroma »analiza politične in praktične situacije, znotraj
katere teološko mislimo in diskutiramo«. (9) Pri tem Molt­mannu
ne gre za teorijo, ki bi klicala k praksi, temveč za refleksijo prakse v
luči evangelija. In pravi: »Razmerja med teorijo in prakso si ne pred­
stavljamo več premočrtno idealistično, temveč v dialektični spreple­
tenosti. To seveda ne pomeni, da bi nam zdaj praksa pre­mo­črtno
materialistično določala teorijo. V luči osvobajajočega evang­ elija
se praksa in teorija vzajemno korigirata.« (9) Pozneje izvemo tudi
natančneje, kako si to konkretno predstavlja: »Kritična teorija nas
distancira od dosedanje prakse in spodbuja k novi. Kritična praksa
sledi teoriji, ki pa jo novo izkustvo spet postavi pod vprašaj.« (161)

Če nas Moltmannova opredelitev politične teologije navzlic cen­
traln­ em mestu, ki ga podeljuje križanemu Kristusu, močno spominja
na Horkheimerja, Adorna in druge predstavnike kritične teorije,

2 Barthovo teološko misel vključno z njenimi političnimi implikacijami je v
monografiji Vstop v krščanstvo drugače: protestantska teologija (Karla Bartha) v našem
času in prostoru obravnaval Marko Kerševan (Cankarjeva založba, 1992).

149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156