Page 152 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 152
RAZPRAVE, [TUDIJE

ter na Ernsta Blocha, ne gre za naključje. Politična teologija je po
njegovih besedah »prva pomarksistična teologija«, kar mu pomeni
teologijo, ki je sprejela marksistično kritiko religije in tudi skuša
odgovoriti na izziv marksistične kritike družbe z »aktualizacijo Je­
zusovega trpljenja za ubogo ljudstvo« (Moltmann, 1997:54), tj. s
solidariziranjem z izkoriščanim in zatiranim delom človeštva. Molt­
mann namreč meni, da marksistična kritika religije – pri čemer misli
na kritiko religije »od Feuerbacha prek Marksa do Freuda in njihovih
naslednikov« (Moltmann, 1984:38) – ni vsebinska kritika krščanske
vere in teologije, temveč funkcionalna kritika družbene, politične in
psihološke vloge religije in cerkve (153).

Ker se večina teologij teh vlog (oziroma politične relevantnosti
sleherne teologije) ne zaveda, sta sredi šestdesetih let dvajsetega
stoletja Metz3  in Moltmann pričela eksplicitno govoriti o »politični
teologiji«. Pri tem sta zavestno uporabila pojem, ki ga je po svoje
uveljavil Carl Schmitt, z namenom, da ta termin obrneta proti njemu
samemu, čeprav s tem obratom nista zgolj reafirmirala antičnega
pojma,4  ampak sta mu dala tudi nov pomen družbenokritične poli­
tične teologije. Z njim pa, pravi Moltmann, nikakor nista nameravala
razsežnosti političnega povišati v »totalno« kakor Schmitt5  niti poli­
tičnih vprašanj povzdigovati na raven osrednjih teoloških prob­ lemov,
temveč predvsem označiti področje, na katerem mora krščanska teo­
logija zavestno delati, če naj bo njeno početje odgovorno (Moltmann,
1984:39). Krščanstvo je za Moltmanna od samega svojega začetka

3 Johann Baptist Metz. (Moltmann, 1984:9; 1997:53). Tu imenuje še nekatere
druge zgodnje predstavnike politične teologije. To so: Helmut Gollwitzer,
Dorothee Sölle in Jan Lochmann.

4 Že Platon je v Državi II, 379a kritiziral mitično teologijo pesnikov s stališča
»utemeljiteljev države«, stoik Panaitios pa je razlikoval med metafizično teologijo
filozofov (poosebljene naravne sile), mitično teologijo pesnikov (mitološki bogo­vi)
in politično teologijo državnikov, ki je učila, katere bogove je porebno prizna­
vati zavoljo države in s kakšnimi simboli in obredi jih je treba častiti. S tem je
bila utemeljena tripertita theologia, ki se je uveljavila zlasti v racionalistični rim­s­ ki
teologiji. Pojem prvič eksplicitno uporabi Terrentius Varro, s katerim se ukvarja
Avguštin v svojem delu O Božjem mestu, IV,5ff; 12 (Moltmann, 1984:42-43).

5 Carl Schmitt, Politische Theologie, 1922/1934, Vorbemerkung zur zweiten
Auflage (Moltmann, 1984:39).

150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157