Page 178 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 178
RAZPRAVE, [TUDIJE

Luther je 21. oktobra 1529 v svoji sedmi pridigi o Devteronomiju
obsodil kot »idolatrične« vse tiste podobe, ki jih ljudje častijo, kot da
bi same imele odrešujočo moč. Ne zavrača pa podob ali tako imeno­
vanih merckbilder, h katerim se ne moli in v katere nihče ne veruje.
Z besedo merckbilder misli Luther na evangeličanske liste, predvsem
tiste iz Svetega pisma, kakršne je Lucas Cranach starejši ustvaril istega
leta. Take merckbilder so sprejemljive zaradi tega, ker nihče ne verja­
me, da lahko pomagajo pri odpuščanju (Koerner, 1996:381). V uvodu
svojega Passionala Luther pod pritiskom Karlstadtovega radikalnega
ikonoklazma sprejema podobe kot mnemotehnično pomoč in sve­
tuje kristjanom, naj okrašujejo svoje zasebne prostore (»stuben und
kamern«) s svetopisemskimi prizori, ki so jim dodani svetopisemski
citati. S tem bo »Božje delo vsepovsod pred očmi, izražajoč vero in
strah pred Bogom« (Koerner, 1996:381-382). Slika torej ne daje ne
odpuščanja ne čudežne ozdravitve, prav tako pa tudi ne more varovati
pred uroki in različnimi nesrečami. Podoba ima za Luthra to pred­
nost, da je razumljiva otrokom in učenim in da odvrača nekoristne
teološke spekulacije (Wirth, 2002:89).

V evangeličanski (augsburški) veroizpovedi se druga božja zapov­ ed,
ki omenja prepoved ustvarjanja in čaščenja rezljanih podob, staplja s
prvo zapovedjo – Du solt nit ander Gotter haben – kakor beremo recimo
tudi na oltarju iz leta 1537 (ki je povsem brez podob) v evangeličanski
špitalski cerkvi v Dinkesbuhlu (Koerner, 1996:363). Evangeličani in
za njimi vsi drugi protestanti so obsodbo čaščenja podob – prav tako
kot vsi ikonoklasti v zgodovini krščanstva – utemeljevali predvsem z
drugo Božjo zapovedjo, ki pravi: »Ne delaj si rezane podobe in ničesar,
kar bi imelo obliko tega, kar je zgoraj na nebu, spodaj na zemlji ali
v vodah pod zemljo! Ne priklanjaj se jim in jim ne služi, kajti jaz
GOSPOD, Tvoj Bog sem ljubosumen Bog … (2 Mz 20, 1-7). Iz teh
izhodišč lahko razumemo, da tudi naslikana ali izrezljana podoba
Kristusa ni nič drugega kot to, kar dejansko je – samo podoba. Kot
taka sicer lahko služi kot mnemotehnično sredstvo, vendar dejanski
Kristus v njej ni navzoč, tako kakor je na konsubstancialen način
navzoč pri evangeličanskem obhajilu pod obema podobama – podobo
kruha in podobo vina. Hkrati pa se trem osnovnim evangeličanskim
principom – sola scriptura, sola gratia in sola fide – doda še solus Christus

176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183