Page 93 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 93
DU[AN VOGLAR

Pri sestavljanju dunajskega predavanja si je Cankar sam omejil
temo, verjetno na podlagi poprejšnjega usklajevalnega dogovora s
sopredavateljema. Na študentskem Trubarjevem večeru je namreč
absolvent prava Emil Jenko »očrtal dobo delovanja Primoža Trubarja
ter podal jasno sliko tedanjega kulturnega stanja Slovencev in pomen
Trubarjevega nastopa za naš nadaljnji kulturni razvoj«, knjižničarja
Ivan Prijatelj in France Kidrič sta pokazala in pojasnila deset Trubar­
jevih knjig iz dunajske Dvorne knjižnice, Prijatelj pa je v svojem
predavanju »podrobno naslikal vse življenje in delovanje Primoža
Trubarja«, poudarjal Trubarjeve jezikovne težave in »na podlagi več
odstavkov iz Trubarjevih del sprožil misel, da je Trubar skoro gotovo
hotel ustvariti slovensko narodno cerkev«, kakor navaja in podčrtava
poročevalec v časniku Slovenski narod (Trubarjev večer, 1908:3).

Tržaško predavanje o Trubarju je Cankar sestavljal, kakor je raz­
vidno iz pisem Štefki Löff ler na Dunaj, med svojim bivanjem v
Ljubljani od začetka maja 1908 in ga napisal skupaj z zdaj neznanim
besedilom za svoje drugo tržaško predavanje (O slovenski prozi, 22.
maja) najpozneje do odhoda v Trst v četrtek, 21. maja; hkrati je v
tem času pisal za Slovensko matico roman Novo življenje (Cankar,
1974:50, 51, 330, 335, 354). Urednik Cankarjevih Izbranih del Boris
Merhar je menil, da je Cankar »bržčas že na Dunaju začel misliti tudi
na daljše, samostojno predavanje o Trubarju in naši reformaciji«,
in domneval, da se je Cankar že na Dunaju »razgledal po zadevni
literaturi (Dimitzova Geschichte Krains, Elzejeva izdaja Trubarjevih
pisem idr.)« ter se kmalu po prihodu v Ljubljano dogovoril s Tržačani
za predavanje v Ljudskem odru (Cankar, 1957:539-540). Morda so
priprave res potekale tako, vendar nič ne kaže, da bi si Cankar že
na Dunaju delal kake izpiske iz literature, kajti med spisi, ki jih je
potreboval za predavanji v Trstu (med drugim rokopis dunajskega
predavanja) in mu jih je Štefka poslala z Dunaja med 13. in 17. majem,
ni naštel nič takega (Cankar, 1974:50, 51). Verjetno pa sta ga Jenko in
Prijatelj (morda tudi Kidrič) na Dunaju bodisi v svojem predavanju
bodisi v kakem pogovoru opozorila na glavna vira (Theod­ or Elze,
Avgust Dimitz), kolikor ni vsaj enega poznal že prej.

Pri razpravljanju o sestavinah prve in druge skupine tem v trža­
škem predavanju se Cankar ni mogel opreti na svoje dunajsko pre­dava­-

91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98