Page 95 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 95
DU[AN VOGLAR

izbranih odlomkov v tej številki revije Stati inu obstati). Vendar pri­
merjava Cankarjevega orisa Trubarja ter Orožnovih podatkov in
načina podajanja snovi (Orožen, 1902:107-112) ne kaže, da bi Cankar
zajemal iz njegove knjige.

Zelo podrobno je pred Orožnom pisal o reformaciji in proti­
reformaciji v vojvodini Kranjski zgodovinar Avgust Dimitz v svoji
obsežni štiridelni zgodovini Kranjske od najstarejše dobe do leta 1813
(1874-76); v njej je razmeroma izčrpno orisal Trubarja ter z biblio­
grafskimi podatki in opisi prikazal tudi njegove knjige, torej začetke
slovenske književnosti. Opiral se je med drugim na izvirne deželno­
stanovske in cerkvene arhivske vire. Cankar je v tržaškem predavanju
pri obravnavi prve skupine tem obširno citiral iz Dimitzeve zgodo­
vine, kakor bo prikazano spodaj.

Temeljno začetno delo v preučevanju slovenske reformacije in
protireformacije je opravil v drugi polovici 19. stoletja Theodor Elze.
V knjigi iz leta 1863 o superintendentih evangeličanske Cerkve v
Ljubljani v 16. stoletju je razumljivo posvetil daleč največ prostora
Primožu Trubarju (Elze, 1863:1-29). To Elzejevo delo je bilo eden
glavnih virov za Dimitzevo pisanje o Trubarju (Dimitz, 1875a:
210-211), kar je Dimitz v opombah pod črto tudi večkrat navedel.
Torej bi bilo možno, da bi Cankar zajemal oris Trubarjevega delo­
vanja le iz Dimitza in tako prek njega uporabljal Elzejeve podatke
in deloma tudi formulacije. Vendar ni tako preprosto. Z Elzejevimi
navedbami o Trubarju in njegovem delovanju se ujema več delov
Cankarjevega tržaškega govora (mdr. Elze, 1863:1-5, 10-11 in Cankar,
1976:199-202). Dokaz za stik med Elzejevim in Cankarjevim pisa­
njem je v Cankarjevi navedbi, da so ob preganjanju Trubarja leta 1547
vdrli v njegovo ljubljansko stanovanje »in vse knjige sežgali« (Cankar,
1976:201). To namreč navaja Elzejeva knjiga o superintendentih (Elze,
1863:5), medtem ko Dimitz piše samo o odvzemu knjig (Dim­ itz,
1875a:211); Elzejeva poznejša biografija Trubarja na začetku objave
njegovih pisem prav tako govori le o odvzemu (Elze, 1897:3). S to
ugotovitvijo pa še ni dokončno rešeno vprašanje, ali je Cankar zajemal
neposredno iz Elzejeve knjige Die Superintendenten.

V Ljubljani je imel Cankar na voljo tudi knjižico Ivana Laha o
Primožu Trubarju in slovenski reformaciji, ki je po zapisku v 4. šte­

93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100