Page 98 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 98
RAZPRAVE, [TUDIJE

namreč v svoji zgodovini Kranjske pisal, da so protestanti iz verskih
potreb prvič po času Cirila in Metoda povzdignili zanemarjeno in
zaničevano narečje na raven knjižnega jezika (Dimitz, 1875a:198),
da je vse takratno kulturno življenje slonelo na pobudah prote­-
stant­skega prebivalstva (Dimitz, 1875b:145), da sta se z izgonom
zadnjih protestantskih pridigarjev in zadnjega šolnika končala sto­
letje duh­ ovnega vzpona in kulturna doba, v kateri je protestantski
duh po­življajoče vplival na dejavnost bogato nadarjenega ljudstva
(Dimitz, 1875b:314), in da je bilo 16. stoletje tudi na Kranjskem čas
upanja polnega vzpona, oživljene želje po znanju (Dimitz, 1875b:
379-380).

Primerjava Cankarjevih besed s sočasnim Prijateljevim in Kidri­
čevim označevanjem Trubarja in njegovega pomena pokaže nekatera
zanimiva stičišča, pa tudi zanimive posebnosti. Prijatelj, na primer,
govori o Trubarju kot o »velikem verskem apostolu«, ki je bil »na­
pram drugovercem mož silnega srda in plodovitega, delavnega sovra­
štva, ker drugačen v oni dobi biti ni mogel« (Prijatelj, 1908:5). V
svojem izrisu Trubarjevega duševnega profila navaja, da je »centralna
postava dobe«, da so v njem »najpopolneje vtelešene zmožnosti
slovenskega naroda«, da je »posredovavec onih novonajdenih kultur­
nih resnic, ki so se odkrile očem mož, slonečih na sporočilih starih
kultur«, in da ga njegov intelekt »ne rine v ospredje med prve iščoče
duhove«. Iz tega izpelje misel: »Trubar ni individualno velik, ampak
kolektivno.« To misel nato pojasni in razvije: »On se ne vzpenja v
samostojnem poletu in ne pada ob lastnih razočaranjih. Njegova
noga stopa počasi, a trdno, z neko železno sigurnostjo, kakor jo
vidimo v razvitku prirode same. Velika je v njem neposredna in
neizrabljena živost mladega naroda. (...) Človeku se zdi, kakor da
bi bil slovenski narod za vse svoje takratne potrebe dobil v njem
svojega glasnika (...) Na podlagi kolektivnih narodnih zmožnosti in
potreb je vzrastel do velikosti.« (Prijatelj, 1908:35-36, 47.) Podobno
piše v svoji razpravi v Domovini tudi Kidrič: »Trubar ni genij, ki bi
se bil med silnimi duševnimi boji dokopal z lastno močjo do svojih
na­zorov, ki bi stopal drznih korakov daleč pred sodobniki in iskal
novih odgovorov na stara ter trosil nova vprašanja«, temveč je želel
s spoznanimi novimi nauki koristiti svojemu ljudstvu (Kidrič, 1951:

96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103