Page 100 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 100
RAZPRAVE, [TUDIJE

1525 ihre Gesandten nach Augsburg auf den Reichstag sendet, sich
ihrer bedienen kann, um seiner Beschwerde über die Prediger Aus­
druck zu geben.«4

Cankar v tržaškem predavanju precej v skladu z Dimitzem prika­
zuje, da so se tako slovensko ljudstvo kot višji stanovi oklenili refor­
macijskih naukov zaradi razkroja v rimskokatoliški Cerkvi, posebej pa
še poudarja socialno stisko podložnikov, med drugim zaradi tega, ker
sta jih izžemala posvetno plemstvo in duhovščina; hkrati se mu zdi
»popolnoma razumljivo, da se je slovensko ljudstvo v svojem obupu
vdalo najčrnejšemu praznoverstvu« (Cankar, 1976:191-192, 194).
Za prikaz praznoverja – polemično ga označi kot »kulturno višino
katolicizma« – uporabi Cankar dolg navedek iz nemškega posvetila
kralju Maksimilijanu v glagolskem natisu hrvaškega prev­ oda Nove
zaveze 1562, v katerem je Trubar pisal o zaupanju ljudstva, da bo z
raznovrstnimi pobožnostmi, plačevanjem maš, darovi cerkvi, romanji
k daljnim cerkvam in zidavo novih cerkva odvrnilo od sebe pozemske
nesreče in doseglo zveličanje zase in za svoje rajne; velik del navedka
govori o izsiljenju nove cerkve blizu Gornjega Grada (Nova Štifta) in o
vlogi duhovščine pri tem (Cankar, 1976:195-198; Elze, 1897:143-144).

O poraznih razmerah v katoliški Cerkvi je, za primerjavo, veliko
pisal tudi Prijatelj v svoji razpravi (Prijatelj, 1908:10-12, 26-27). Pri
tem je omenjal Dimitza in njegovo navajanje dokumentov iz dežel­
nega arhiva, vendar je postavljal v ospredje drug vir. Skliceval se
je namreč na kritična vizitacijska poročila in vizitacijski zapisnik
oglejskega generalnega vikarja in sufragana Pavla Bizancija s Kranj­
ske leta 1581, ki jih je objavil zgodovinar Josip Valentin Gruden in v
katerih je Bizancij med drugim poročal tudi o latinskih, nemških in
slovenskih protestantskih knjigah, ki jih je našel celo pri duhovnikih
(Gruden, 1907: 53-65, 121-140). Prijatelj je po opozorilu na strahoten
položaj slovenskega ljudstva (zatiranost, slabe letine, kuga, turški
vpadi itn.) in zmaterializiranost katoliške duhovščine napisal: »Tedaj
je pa doba in pa slovenska narava vzbudila v narodu samem sebi
primerne glasnike. Vstali so navdušeni, požrtvovalni možje in šli tešit

4 »Višji stanovi so bili ravnodušni, zato je škof Ravbar, ko so kranjski deželni
stanovi 1525 poslali svoje odposlance na državni zbor v Augsburg, lahko uporabil
te, da je izrazil svojo pritožbo zaradi pridigarjev.«

98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105