Page 152 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 152
RAZPRAVE, [TUDIJE

lahko razbremenili evangeličansko molilnico. Glede na študije dolgo­
letnega kustosa Oskarja Sakrauskyja bo težišče muzeja na raziskavah
Trubarjevega dela.88

Muzej v Brežah in evangeličanska cerkev v Zagoričah ležita na
»poti knjige«,89 na eni tistih tihotapskih poti, aktualiziranih tudi
v turistične namene, po katerih so v 17. in 18. stoletju prepovedane
protestantske knjige romale iz Nemčije (Urach, Tübingen, Wit­ten­
berg, Regensburg) v Avstrijo.90 Kot tihotapsko blago, skrito v sodih
in večinoma nevezan, so prihajali v deželo katekizmi, Biblije, postile
s pridigami, da bi tu – kakor priča pismo odpošiljatelja Josepha
Schaitb­ ergerja – dajali tolažbo skrivnim protestantom in jih duhovno
vzgajali.91 To je bil vir, iz katerega se je napajal skrivni protestantizem,
na tak način je kljuboval najostrejšemu nadzoru in preganjanju
(preseljevanje v Sedmograško pod Karlom VI. in Marijo Terezijo,
zapiranje v hiše spreobrnjenja), tako se je izmikal nenehnim misijo­
narskim strategijam državne in cerkvene oblasti.93

V Zagoričah se poti v nekem smislu križajo: »pot knjige« se tu
konča, pot, po kateri se je Primož Trubar napotil v izgnanstvo v
Nemčijo, pa je vodila tod mimo. To bi bil lahko pomemben kraj za
obujanje spomina na cerkvenozgodovinsko koincidenco. Kraja Breže
in Zagoriče bi predstavljala učinkovito sponko, ki jo je s svojo oseb­
nostjo zastavil že Oskar Sakrausky, raziskovalec Trubarja.94

Korak naše kulturne odgovornosti bi bil, če bi na vratih male
cerkvice v Zagoričah in tolerančne molilnice v Brežah opozorili na
to povezavo, kajti »prihodnost potrebuje preteklost«. Pri cerkvici v
Zagoričah gre za edini ohranjeni spomenik v Avstriji, postavljen na
temelju Trubarjeve reformacije, njena bogata literarna dediščina pa
je dokumentirana v Brežah.

Ob petstoti obletnici rojstva junija 2008 niso počastili Trubarja
le v Sloveniji. Tam so mu celo v komunističnem obdobju postavili
spomenik, ki ga časti kot očeta slovenske književnosti in kulture.95
Takšni spomeniki stojijo tudi v Kemptenu, Urachu in Derendingenu
pri Tübingenu. Sakrausky se ni naveličal poudarjati Trubarjevega
evropskega pomena – tako se je ognil nacionalistični ozkosti.96 To je
dober zgled tudi za 21. stoletje.

Prevedla Seta Oblak

152
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157