Page 110 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VII (2011), številka 13-14, ISSN 1408-8363
P. 110
RAZPRAVE, [TUDIJE

živeli v slogi, vse tja do začetkov 19. stoletja, ne da bi se zavedali, da
so korenine njihovega samosvojega razvoja že bile vsajene v stoletju
reformacije. »Ko v slovenskem prostoru govorimo o reformaciji kot
o verskem gibanju, moremo z izrazom protestantizem zajeti širše
področje delovanja reformacije, ko nam gre že za njene učinke, tako
religiozne kot manj religiozne narave.«28

Ko osvetljujemo miselni profil Primoža Trubarja, iz katerega
izhaja odločitev za prevajanje Nove zaveze, moramo postaviti v ospred-
je izvirnost njegove osebnosti, ki je v slovenskem kulturnem pro-
storu znala uveljaviti svoje poglede, ki so bili – ne glede na tedanje
razmere na tleh sedanjega slovenskega etničnega prostora – speci-
fično slovenski (odnos do svetne oblasti, pogled na grozečo turško
nevarnost, ki jo je Trubar hotel odvrniti z evangelijem). Predvsem pa
moramo opozoriti na antropološko humanistično usmerjenost
Trubarjeve teologije, ki se je oblikovala po zaslugi Erazma Rotter-
damskega, prebiranja švicarskih teologov in njegovega občudovanja
antike. Iz njegovih del veje močan vpliv švicarskih protestantov,
predvsem Bullingerja, kar je privedlo do strpnega Trubarjevega
protestantizma; ta ima nekatere značilnosti, ki so lastne le njemu in
jih ni mogoče spraviti v to ali ono protestantsko smer. Govoriti
smemo o posebni, Trubarjevi smeri v protestantizmu in njegovi
demokratični misli, ki se kaže, na primer, v povsem drugačnem
odnosu do kmetov, kot ga srečamo pri Luthru, poleg tega pa tudi
Trubarjevo preporodno misel, ki vsebuje prvine etnične in narodne
zavesti. Predvsem pa je v Trubarjevem teološkem slovarju moči najti
dokaze o kontinuirani jezikovno slovstveni tradiciji, ki sega nazaj
do Brižinskih spomenikov.

Trubarjevo izročilo Slovencem v Eni dolgi predguvori k Novemu
testamentu iz leta 1557 razkriva njegove teološke ideje ter Trubarjevo
izvirnost in odvisnost. Ena dolga predguvor je nastala potem, ko je
Trubar Slovencem že dal katekizem, abecednik in prevod Evangelija
po Mateju kot prvi zaokrožen svetopisemski tekst. Obsežno Tru-
barjevo besedilo Ene dolge predguvori pomeni preobrat v njegovem

28 J. Rajhman, Slovenski protestantizem kot odločilna razvojna stopnja slovenske
narodne biti, v: Breda Pogorelec (ur.), Zbornik predavanj, Ljubljana 1988, 110.

108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115