Page 314 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VII (2011), številka 13-14, ISSN 1408-8363
P. 314
RAZGLEDI, VPOGLEDI
članice so se posvečale karitativni
dejavnosti, obiskovale bolne, obda-
rovale revne šolarje ob božiču. Pod-
pore šolarjem in študentom je do-
deljevala Gustav-Adolph-Stiftung.
Nove evangeličanske cerkvene
občine so v 19. stoletju ustanovili
še v Celju in Mariboru. Po drugi
svetovni vojni evangeličanske dejav-
nosti v teh mestih niso bile mo-
goče. Šele v petdesetih letih so jugo-
slovanske oblasti dovolile ponovno
otvoritev cerkva v Ljubljani ter v
Mariboru.
Za prvega ljubljanskega pastorja
Theodor Elze je bil leta 1851 imenovan Ludwig
Theodor Elze (1823–1900), ki je
prišel v Ljubljano 6. januarja 1852 in tu opravljal bogoslužje tri-
najst let. Theodor Elze je bil teolog in zgodovinar, ki je preučeval
zgodovino Evangeličanske cerkve in šole na Kranjskem in v sosednjih
deželah, zbiral gradivo po arhivih in knjižnicah (Ljubljana, Gradec,
Dunaj, Stuttgart, Tübingen, Zürich) tudi še potem, ko ni več služ-
boval v Ljubljani. Iz dolge vrste njegovih spisov imajo za Slovence
poseben pomen članki in knjige o reformacijski dobi med južnimi
Slovani, še posebej na Kranjskem. Zelo dejaven je bil tudi v Histo-
ričnem in Muzejskem društvu za Kranjsko. Prav njemu se moramo
zahvaliti, da se je ohranilo toliko dokumentov o delovanju evange-
ličanske skupnosti v Ljubljani v muzejski knjižnici.
Poleg letnih in šolskih poročil, dokumentov o dobrodelni dejav-
nosti (npr. Gustav-Adolph-Stiftung) je med njimi še vrsta natisnjenih
pridig za razne priložnosti, tudi ob praznikih reformacije (prodajali
so jih po 20 krajcarjev, kar ni bilo malo, za primerjavo naj navedem,
da je bilo potrebno odšteti enako vsoto za pratiko, obsežno Lipičevo
topografijo Ljubljane ali četrtletno naročnino na mladinski časopis
Vedež). Theodorja Elzeja so nasledili Otto Schack, August Knieszner,
Ottmar Hegemann; tiskali so tudi njihove pridige. Zanimive so tudi
312
članice so se posvečale karitativni
dejavnosti, obiskovale bolne, obda-
rovale revne šolarje ob božiču. Pod-
pore šolarjem in študentom je do-
deljevala Gustav-Adolph-Stiftung.
Nove evangeličanske cerkvene
občine so v 19. stoletju ustanovili
še v Celju in Mariboru. Po drugi
svetovni vojni evangeličanske dejav-
nosti v teh mestih niso bile mo-
goče. Šele v petdesetih letih so jugo-
slovanske oblasti dovolile ponovno
otvoritev cerkva v Ljubljani ter v
Mariboru.
Za prvega ljubljanskega pastorja
Theodor Elze je bil leta 1851 imenovan Ludwig
Theodor Elze (1823–1900), ki je
prišel v Ljubljano 6. januarja 1852 in tu opravljal bogoslužje tri-
najst let. Theodor Elze je bil teolog in zgodovinar, ki je preučeval
zgodovino Evangeličanske cerkve in šole na Kranjskem in v sosednjih
deželah, zbiral gradivo po arhivih in knjižnicah (Ljubljana, Gradec,
Dunaj, Stuttgart, Tübingen, Zürich) tudi še potem, ko ni več služ-
boval v Ljubljani. Iz dolge vrste njegovih spisov imajo za Slovence
poseben pomen članki in knjige o reformacijski dobi med južnimi
Slovani, še posebej na Kranjskem. Zelo dejaven je bil tudi v Histo-
ričnem in Muzejskem društvu za Kranjsko. Prav njemu se moramo
zahvaliti, da se je ohranilo toliko dokumentov o delovanju evange-
ličanske skupnosti v Ljubljani v muzejski knjižnici.
Poleg letnih in šolskih poročil, dokumentov o dobrodelni dejav-
nosti (npr. Gustav-Adolph-Stiftung) je med njimi še vrsta natisnjenih
pridig za razne priložnosti, tudi ob praznikih reformacije (prodajali
so jih po 20 krajcarjev, kar ni bilo malo, za primerjavo naj navedem,
da je bilo potrebno odšteti enako vsoto za pratiko, obsežno Lipičevo
topografijo Ljubljane ali četrtletno naročnino na mladinski časopis
Vedež). Theodorja Elzeja so nasledili Otto Schack, August Knieszner,
Ottmar Hegemann; tiskali so tudi njihove pridige. Zanimive so tudi
312