Page 273 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 273
CVETKA HED@ET TÓTH

Hans Küng, čeprav že precej v letih, tako kot Ratzinger, seveda ni
brezčuten ob posledicah zdajšnje ekonomske krize, toda njegov
prvenstveni namen je etična in duhovna plat Evrope, in tukaj ugo-
tavlja: »Na podlagi aktualnega, duhovno religioznega stanja v Evropi
beleži analiza strukturnih sprememb v politiki in družbi tri med
seboj prepletajoče se procese: živimo v času stopnjujoče se sekula-
rizacije, rastoče radikalne individualizacije in širjenja nazorskega
pluralizma. Vendar pojavi, kot so odčaranje, sekularizacija, raciona-
lizacija in pluralizacija, ne morejo nadomestiti izročila, to je tradicije,
religioznosti in skrivnosti. Ali je pod temi pogoji mogoče v Evropi
ustvariti zavest večje duhovne pripadnosti?«26

Skratka: sekularizacija, individualizacija, pluralizacija – dokaj
ambivalentni pojavi, ki gotovo niso samo nekaj negativnega. Pozi-
tivni so toliko, kolikor človek zmore delovati svobodno in docela
odgovorno. Küng se zaveda, da »se za brezciljno izkaže obrniti hrbet
emancipaciji in sekularizaciji«, kajti: »Gre predvsem za to, da se
državljan vzgaja za večjo odgovornost in da se krepi njegov čut
solidarnosti.«27 Vse to po Küngu lahko poteka le na določeni mo-
ralni orientaciji, »po nekem obvezujočem sistemu vrednot«, in v
družbi učinkuje povezovalno. Evropi bi bilo potrebno dati dušo, ki
bi postala vir novega zagona, kajti kriza povzroča pri ljudeh »poje-
majoče sprejemanje« Evrope. Tukaj Küng spregovori o stopanju »na
tretjo pot«, toda: »Ne na pot sekularno tehnokratske ideologije
Evrope, ki je povsem nereligiozna, niti na pot predmoderne hierar-
hične ideologije, ki je popolnoma nedemokratična. Pri tretji poti gre
za duhovno pojmovanje Evrope, gre za pot etično utemeljene Evrope.«28

Kaj Evropi po Küngu ne zmore dati duše? Na to odgovarja v
petem razdelku mariborskega predavanja z naslovom Kaj ohranja in
povezuje družbo?

Tukaj Küng odgovarja s temle: »Univerzalne vrednote človekovega
dostojanstva, miru, enakosti in solidarnosti, načela demokracije ter
pravni državni red morajo ostati nepreklicno veljavni. Vendar Evropi

26 Hans Küng: Kaj povezuje in ohranja sodobno družbo? Svetovne religije – svetovni mir
– svetovni etos, str. 5.

27 Prav tam.
28 Prav tam.

271
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278