Page 270 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 270
RAZGLEDI, VPOGLEDI

Kako se soočati s krizo, ki ima povsem konkretne poteze, od
brezposelnosti do pomanjkanja, celo tolikšnega, da vidimo pred vrati
dobrodelnih organizacij trume ljudi, ki prihajajo po pakete s hrano.
To vsekakor ni podoba darežljive Evrope, temveč podoba Evrope s
premočjo ekonomije nad vsemi dejstvi družbenega življenja, takšna
»svetovnotržna metafizika zgodovine«18 pa glasno in režeče opozarja
zdaj čaščeno in precenjeno toleranco, da se pač zakoni ekonomije
nikdar ne obnašajo tolerantno. Vedno bolj živimo v svetu »represivne
tolerance«,19 ki nas ogroža v eni najpomembnejših razsežnosti bivanja,
in to v naši svobodi. Že Herbert Marcuse nas je v sedemdesetih letih
prejšnjega stoletja, v času našega študija, resno svaril pred nekritičnim
priseganjem na vseodrešenjski liberalizem in na njegovo ikono, tj.
toleranco. Ta se v visoko razvitem svetu zahodne demokracije spoštuje,
vendar »v čvrstem okviru v vnaprej utrjeni neenakosti«, je opozarjal
Marcuse v času, ko je socializem še pomenil stvarno alternativo
kapitalizmu. Danes, ko je v deželah nekdanjega socializma brezsramni
kapitalizem stvarnost, ljudi postaja vedno bolj strah, iz našega življenja
izginja spontanost, vse to so pa alarmantni znaki – še posebej izguba
spontanosti – za postopno nastajanje totalitarizma, čeprav v svilnati
varianti. Kapitalizem je, žal, v mnogočem nevarno blizu fašizmu in še
včerajšnji govor o nekakšen brezrazrednem kapitalizmu ne prepričuje
več. Kakor da bi utopični zagon Evrope izpuhtel in se iztrošil. Spo-
znavamo namreč, da se v Evropi spopadata dve načeli, dve prioriteti,
celo dve kulturi: kultura varovanja finančnih institucij in t. i. konku-
renčnosti za vsako ceno na eni in kultura solidarnosti, ki pomeni
uresničevanje enakosti, bratstva in svobode na drugi strani. To na-
zorno razkrivata koncept Nemčije in novi koncept Francije. Popolna
zmaga prve kulture bi pahnila v revščino cele narode, kakor opozarja
francoski zgodovinar in družboslovec Emmanuel Todd;20 bila bi
popoln poraz Evope in njenih etičnih temeljev.

18 Ulrich Beck: Was ist Globalisierung? Irrtümer des Globalismus – Antworten auf
Globalisierung, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1998, str. 196.

19 Herbert Marcuse: Represivna toleranca, Časopis za kritiko znanosti, 1994, št.
164-165, str. 116.

20 Evropa: »Vzdušje bo zlovešče.« Emmanuel Todd, zgodovinar. Francoski zgodovinar in
družboslovec Emmanuel Todd upa, da bo novi predsednik v Parizu končal nemško

268
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275