Page 202 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 202
[TUDIJSKI VE^ERI

Most of the world today is certainly not secular. It’s very religious. So
is the U.S. The one exception to this is Western Europe. One of the
most interesting questions in the sociology of religion today is not,
How do you explain fundamentalism in Iran? but, Why is Western
Europe different?« (Vzeto iz internetne objave: Religion Online by
Ted & Winnie Brock)
Kako zelo je religija povezana z ekonomijo in politiko, nam brez
globljega sociološkega uvida prav te dni nazorno kaže vedenje grške
in ciprske politične elite, nič manj pa ljudstva, z zelo redkimi izjema-
mi. Njihov problem je odsotnost vsakega občutka za lastno odgovor-
nost. Prepričani so, da sami Evropski uniji ne dolgujejo nič, ne denar-
ja, ki so si ga izposojali ne pojasnil v skladu z evropskim finančnim
in političnim redom. Države, ki naj bi zastavile denar, ne malo de­
narja, za reševanje njihove polomije, morajo poslušati najhujše žalit­
ve, kakor da je Nemčija kriva za goljufije grških in ciprskih bank in
državnih oblasti, pa seveda tudi za goljufije, ki segajo globoko v ljud-
sko tkivo.
Je grški človek zaradi svojega genetskega porekla slabši od nem-
škega ali angleškega ali švedskega človeka? Nikakor ne. Če boste po-
slovali z novorojenim kristjanom grške ali ciprske nacionalnosti,
boste naleteli na enako solidnost, kakor če poslujete s kristjanom iz
Norveške ali Danske. Problem Grčije, Cipra, pa tudi obeh drugih
pravoslavnih držav znotraj EU, torej Romunije in Bolgarije, je narava
pravoslavne religioznosti, ki ne pozna svobodne osebe kot nosilca
pogodbene suverenosti. Pravoslavje je kolektivistična religija, zato je
komunizem kot kolektivistično zamišljen državni sistem izvirno za
nekaj časa uspel najprej v pravoslavnem svetu. Na ravni temeljne
miselne matrice to ni bila velika sprememba. Ikonostas je ostal isti,
zamenjali so samo ikone. Ostala pa je ista odsotnost osebne svobode
in osebne odgovornosti. Odgovornost je namreč vedno vezana na
svobodo: suženj nima nobene odgovornosti, prav tako ne tlačan. V
pravoslavnem svetu pa je ljudstvo v tlačanski poziciji in razmerju, ne
glede na to, ali ima to klasično religiozno-imperialno ali sodobno
sekularno, za to pa nič manj imperialno obliko.
Govorili smo že o tem, kako se vse države, v katerih je prevladujoča
religija katolištvo, nekje vmes med pravoslavnim kolektivizmom in

200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207