Page 261 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 261
MARKO KER[EVAN

ki je presodil, da bo to v korist in ne v škodo njihovi veri in pobožno-
sti … (Pravilo 4).

Enako naj bi pristojni v Cerkvi ravnali tudi z deli, ki v ljudskem
jeziku prikazujejo sporna vprašanja med katoličani in heretiki (torej
tudi tedaj, če so njihovi avtorji katoličani).

Glede na ta merila je očitno, da so bili Trubarjevi prevodi besedil
Nove zaveze prepovedani: bil je sam na Indeksu in uporabljal je Luthrov
in Erazmov prevod. Glede Dalmatinove Biblije bi bila zadeva bolj za-
pletena. Vsekakor se je moral kasneje Hren zelo potruditi, da je pri-
dobil v Rimu dovoljenje za njeno uporabo za izbrane duhovnike
(seveda brez Dalmatinovega predgovora), s čimer je gotovo opravil
hvalevredno delo. Tudi Dalmatinov prevod Nove zaveze se je namreč
naslanjal na Luthra in Erazma in izšel je seveda opremljen s luteran-
skim predgovorom in napotili. Vsekakor naj bi bili glede na triden-
tinska merila tudi izvodi Dalmatinove Biblije predmet zaplembe.
Zaplemba je omogočila njihovo očiščeno (z izločitvijo predgovora) in
nadzorovano uporabo (pri duhovnikih). Po vsej verjetnosti pa vsi iz-
vodi le niso bili »popolnoma varni pred uničenjem«, kakor piše v
Pobudi. Sploh pa sežig/uničenje ni bil edini cilj in metoda dela komi-
sij; zaplemba je lahko služila tudi za »umaknitev« del iz javnosti v
cerkvene in redovne knjižnice in zagotovitev njihove nadzorovane (ne)
uporabe.

Mimogrede in za ilustracijo: Erazem Desiderius Rotterdamski je
imel v različnih verzijah Indeksa različen status. V Indeksu iz 1564 je
bil v abecednem seznamu pod E(razem) uvrščen v razred krivovercev,
ki so jim obsojena vsa dela, pod D(esiderius) pa med tiste z le posa-
meznimi krivoverskimi deli. V eni kasnejših verzij (1596) so našli
kompromis: uvrščen je pod E(razem) v prvem razredu, toda ob imenu
je napotilo: glej pod D. (Wolf, 39)

Naj bo dovolj. Kot rečeno: kar lahko popravimo, da bo (bolj) prav
in bolj natančno, to naredimo. Do takrat pa mirno kri: najbolj po-
membno je, da se spominjamo dogodkov, ki so se resnično zgodili in
ki to zaslužijo, v spodbudo ali v opomin. Pa tudi , če o njih nimamo
na pretek povsem zanesljivih in natančnih virov. Ker smo ravno okrog
božiča in novega leta 2013: o božiču/25.decembru kot dnevu Kristu-
sovega rojstva, nimamo opore v prav nobenem viru, o letu njegovega

259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266