Page 278 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 278
[TUDIJSKI VE^ERI

2
Na enem od prejšnjih večerov smo govorili o krščanskih apokrifih.
Teh apokrifov je bilo blizu sto, med njimi do dvajset evangelijev. Za-
četek kanoničnega Evangelija po Luki je zelo zgovoren: »Potem ko so
pač že mnogi poskušali urediti poročilo o dogodkih, ki so se zgodili
med nami, kakor so nam jih izročili tisti, ki so bili od začetka očivid-
ci in služabniki besede, sem sklenil tudi jaz, ko sem vse od začetka
natančno poizvedel, tebi, nadvse odlični Teofil, vse po vrsti popisati,
da spoznaš zanesljivost naukov, o katerih si bil poučen.« Kar so »že
mnogi poskušali urediti«, so viri, iz katerih črpa pisec tega evangelija.
V teh poročilih se najde mnogo stvari, ki jih pisec tega kanoničnega
evangelija molče izloči, druge pa sprejme. Dva od njegovih virov je
uporabljal tudi pisec Evangelija po Mateju: zbirko Jezusovih izrekov in
prilik, ki jo filologi označujejo s Q (po nemški besedi Quelle, »vir«),
in pa praobliko Evangelija po Marku. Ima pa še druge vire, iz enega
povzema zgodbo o Marijini in Elizabetini hkratni nosečnosti; njeno
vzporednico bomo srečali v Koranu.
Vsebinski nabor apokrifnih evangelijev je obilen: tu so evangeli-
ji o Marijinem otroštvu, evangeliji Jezusovega otroštva (med njimi
tudi tisti, ki ga konec drugega stoletja zavrača Irenej, o otroku Je-
zusu, ki da je že delal čudeže in gnetel živali iz gline, ki so potem
oživele), tu so gnostični evangeliji. Krščanska teologija, ki jo vse-
bujejo spisi, kakršni se uporabljajo v tedanji Arabiji, je prvotna,
tista, preden se je krščanska teologija intelektualizirala in prevzela
način helenističnega razglabljanja. Zato v njej ni sofisticirane kri­
stologije z njenimi spori o Kristusovi božji in pa človeški naravi, ni
razglabljanj o treh osebah ali podstatih v enem Bogu in vsega
tistega, o čemer sta se prepirali aleksandrijska in antiohijska teo­
logija, sklepe cerkvenih zborov o takih vprašanjih pa je potrjeval
cesar. Ne, kristjani v diaspori v Arabiji in drugod vzhodno od im-
perija so bili bliže prvotnemu pojmova­n­ ju. V imperiju so se tem
skupinam, ki so združevale tradicijo judovs­ tva in Jezusov nauk,
učeni teologi posmehovali in jih preganjali, saj je obveljalo, da so
Judje nasprotniki, judovstvo in krščanstvo pa nez­ družljiva; zato so
se judeokristjani umaknili v prostranstva Sirije, Jordanije in Arabi-

276
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283