Page 294 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 294
[TUDIJSKI VE^ERI

sam […] ostaja skrit, ni podoben ljudem; vidno je le njegovo ’veličastvo’
(hebrejsko ’kabod’, grško ’doxa’): Božji sijaj in moč, sij luči, ki v pol-
nosti izhaja iz njega. In končno Jezus, viden kot Sin Človekov, stoji
(in pomen te formule že poznamo) ’na Božji desnici’, se pravi, v skup-
nosti prestola z Bogom v enaki moči in veličastvu z Bogom! Kot Sin
Božji povzdignjen in sprejet v Božje večno življenje je Božji predstav-
nik za nas in hkrati kot človek predstavnik ljudi pred Bogom.«11 Bog
torej ostaja eden in en sam, ni ga mogoče upodobiti, kar bi bilo v
nasprotju z izrecno prepovedjo v dekalogu.

Koran o smrti preroka Ise (Jezusa) na križu ne razpravlja, temveč
se zadovolji s tem, da ga je Bog vzel k sebi in da torej ni umrl. Ker je
ta tema skupaj z vstajenjem za krščanstvo središčna, kot je opozoril
že Pavel, tu ni kaj dosti prostora za medverski dialog. Drugače je z
Jezusovimi nauki, ki so za Koran očitno v celoti sprejemljivi, skupaj z
moralnimi zahtevami Postave.

Da bi bil Jezus v biološkem smislu Božji sin, so lahko verovali samo
v časih, ko niso bile znane naravne okoliščine oploditve; danes vemo,
da je spol potomstva odvisen od spermija, takrat pa so lahko mislili,
da neki princip zbudi energijo v pasivnem nosilcu (jajčecu). To bi
lahko opravil »Sveti Duh«, ki bo »prišel nadte in moč Najvišjega te
bo obsenčila« (Lk 1:35). Toda tudi tedaj je obstajala drugačna razlaga,
namreč, da je Jezus popoln človek po rojstvu in da je postal Božji Sin
z adopcijo ob krstu v Jordanu; takrat se namreč zaslišijo besede iz
nebes: »Ti si moj ljubljeni Sin, nad teboj imam veselje.« (Mk 1:11,
paralele Mt 3:17, Lk 3:21; prim. Jn 1:32.) Ta razlaga je prevladovala v
semitskem svetu12 in prav tako razlaga, da je Jezus Božji služabnik
(’abd). Podoba Jezusa v Koranu je torej naslonjena na eno od krščan-
skih podob in v polemiki z drugo, razširjeno v grško-rimskem svetu.

Koran je sveta knjiga ene od treh abrahamitskih religij. Zato Hans
Küng previdno tipa, kako bi lahko iz bližine teh religij nastal poglob­

11 Prav tam, str. 127. Tudi Küng ima obilo težav s helenističnim trinitarizmom »treh
oseb v enem Bogu«; če se nekoliko pošalimo, tako kot pravi Fran Levstik: »Študent
je študiral premočno, / da si je zmešal svojo glavo; / Sveto Trojico je premišljeval,
/ kako so tri peršone en sam Bog.« Problem je pač nastal, ko so krščanstvo prila-
gajali intelektualističnim zahtevam helenizma.

12 Küng, navedeno delo, str. 141.

292
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299