Page 397 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 397
KOZMA AHA^I^

verjetno namenjen saškemu volilnemu knezu kot nekakšen »obvezni«
izvod, ki mu ga je Trubar poslal v zahvalo za njegovo podporo. Na
podlagi tega izvoda, ki je bil zelo dobro ohranjen in glede na stanje
skoraj zagotovo ni bil v osebni rabi, je France Kidrič leta 1919 izdal
že večkrat omenjeno obsežno in izčrpno študijo o slovenskih prote-
stantskih cerkvenih redih v 16. stoletju, kjer je natančno popisal
ohranjeni izvod, zgodovinske okoliščine nastanka Cerkovne ordninge,
razpoznal vse Trubarjeve vire zanjo, poskrbel za komentirani seznam
vseh Trubarjevih izvirnih delov Cerkovne ordninge in manjših dodatkov
k prevedenim besedilom ter dodal krajši pregled jezikovnih značil-
nosti tega dela. Kidričeva monografija je še vedno ključna za razume-
vanje Cerkovne ordninge, večina poznejših študij pa jo dopolnjuje le v
posameznih poudarkih.

Čeprav je bil dresdenski izvod izvrstno popisan, pa ni bil fotogra-
firan. Ko je bil ob bombandiranju Dresdna v 2. svetovni vojni uničen
ali izgubljen, Cerkovna ordninga raziskovalcem ni bila več na razpo­lago.

Leta 1971 je bil v Vatikanski apostolski knjižnici končno odkrit
nov izvod Cerkovne ordninge. Na podlagi vpisa na prvi strani lahko
sklepamo, da je pripadal Krištofu Spindlerju, ki je bil superintendent
v Ljubljani od leta 1569.

Okrog tega izvoda se je odvijala (in se sem in tja še vedno odvija)
razprava o tem, kdo ga je v resnici našel. Prva, ki je imela Trubarjevo
Cerkovno ordningo v rokah že pred letom 1971, je bila raziskovalka
knjižnih oprem Ilse Schunke. V delu Bucheinbände der Palatina Biblio­
thek je že leta 1962 popisala tudi Cerkovno ordningo, in sicer pod ime-
nom Windische Kirchenordnung. Navedla je tudi pravilno signaturo. Žal
na to delo ni bil nihče od naših raziskovalcev pozoren.

Nato se je najverjetneje zgodilo, da sta na knjigo v istem letu v
Vatikanski apostolski knjižnici v Rimu (signatura: Pal. IV 1215) po
naključju naletela dva raziskovalca, Jože Markuža in Christoph Weis­
mann. Prvi verjetno maja 1971, drugi septembra 1971. Da je šlo za
vzporedni najdbi, lahko sklepamo na podlagi primerjave izjav obeh
raziskovalcev v znanstvenem tisku in v časopisni polemiki. Čeprav je
Jože Markuža Cerkovno ordningo nedvomno odkril prvi, pa je prispevek
Christopha Weismanna o najdenem izvodu v Gutenberg-Jahrbuch pre-
cej kvalitetnejši od Markužinega v Bogoslovnem vestniku.

395
   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402