Page 405 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 405
PREVODI
France Kidrič
NOTRANJA GENEZA
CERKOVNE ORDNINGE
[87] Okrog leta 1550 bi se bil Trubar najverjetneje nagibal k temu,
da bi kot zgled za slovenski cerkveni red sprejel brandenburško-nürn
berški cerkveni red in Dietrichov mali obrednik.* Toda tri leta pozne-
je [1553] izdani württemberški novi cerkveni red izpod Brenzevega1
peresa je bil prav takšen, da je lahko ugajal organizatorju Cerkve. Če
bi se dalo dokazati, da je s Trubarjem res prišel v Kempten württem-
berški cerkveni red,2 bi bilo s tem tudi potrjeno, da je Trubar že na
začetku dela za slovenski cerkveni red mislil predvsem na württem-
berški zgled. Drugo oporo ima taka domneva v dejstvu, da je Trubar
oblastnikom v Kranjski že [88] 17. junija 1562 priporočil uvedbo
württemberškega cerkvenega reda: »[Vaše milosti in gospostva naj
tudi razmislijo in se posvetujejo, kakšen cerkveni red naj bi uvedli
tukaj in na podeželju.] Najbolj mi še ugaja württemberški. In naj bi
zaradi šolarjev včasih ob nemških in slovenskih psalmih peli tudi
latinske (…).«3 Kaže, da v kranjskem deželnem zboru temu nihče ni
ugovarjal.
V resnici je württemberški cerkveni red iz leta 1559 postal temelj
Trubarjevega dela: navodila za krst (86a–95b [ZD III 401–426]), hišna
tabla (95b–100b [417–426]), [kratki] katekizem (100b–106a [426–
436]), pravila o spovedi in odvezi (106a–111a [437–447]), večina mo-
litev za nedeljsko in praznično božjo službo (114a–119a, 119a–119b,
120b, 121a–123a, 123a–123b, 123b–127a [457–484]), določila o petju,
cerkvenih oblačilih in praznikih (128b–130b [484–488]), prvi vzorec
obiska in tolažbe bolnikov (136b–138a [500–503]) in red o pokopu
* Gl. pojasnila na str. 416–417. – Ured.
403
France Kidrič
NOTRANJA GENEZA
CERKOVNE ORDNINGE
[87] Okrog leta 1550 bi se bil Trubar najverjetneje nagibal k temu,
da bi kot zgled za slovenski cerkveni red sprejel brandenburško-nürn
berški cerkveni red in Dietrichov mali obrednik.* Toda tri leta pozne-
je [1553] izdani württemberški novi cerkveni red izpod Brenzevega1
peresa je bil prav takšen, da je lahko ugajal organizatorju Cerkve. Če
bi se dalo dokazati, da je s Trubarjem res prišel v Kempten württem-
berški cerkveni red,2 bi bilo s tem tudi potrjeno, da je Trubar že na
začetku dela za slovenski cerkveni red mislil predvsem na württem-
berški zgled. Drugo oporo ima taka domneva v dejstvu, da je Trubar
oblastnikom v Kranjski že [88] 17. junija 1562 priporočil uvedbo
württemberškega cerkvenega reda: »[Vaše milosti in gospostva naj
tudi razmislijo in se posvetujejo, kakšen cerkveni red naj bi uvedli
tukaj in na podeželju.] Najbolj mi še ugaja württemberški. In naj bi
zaradi šolarjev včasih ob nemških in slovenskih psalmih peli tudi
latinske (…).«3 Kaže, da v kranjskem deželnem zboru temu nihče ni
ugovarjal.
V resnici je württemberški cerkveni red iz leta 1559 postal temelj
Trubarjevega dela: navodila za krst (86a–95b [ZD III 401–426]), hišna
tabla (95b–100b [417–426]), [kratki] katekizem (100b–106a [426–
436]), pravila o spovedi in odvezi (106a–111a [437–447]), večina mo-
litev za nedeljsko in praznično božjo službo (114a–119a, 119a–119b,
120b, 121a–123a, 123a–123b, 123b–127a [457–484]), določila o petju,
cerkvenih oblačilih in praznikih (128b–130b [484–488]), prvi vzorec
obiska in tolažbe bolnikov (136b–138a [500–503]) in red o pokopu
* Gl. pojasnila na str. 416–417. – Ured.
403