Page 408 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 408
PREVODI
temveč je tudi takrat, ko si je prizadeval za dobesedno prevzemanje
svoje predloge, tu in tam vstavil kaj svojega. In zlasti takšna nova
poglavja in takšni vstavki omogočajo presojanje Trubarja kot pisca,
teologa in organizatorja. […]
[97] Bistvo in potek reformacije sta [v Trubarjevem polemičnem
vstavku] označena s primerjavo: kakor so poslednji Judje izgubili
pravilno razumevanje sv. pisma, tako tudi sedanji menihi in papežni-
ki mešajo skupaj postavo in evangelij. V tej zvezi je omenjen Luther,
ki ga je v novejšem času obudil Bog (kakor pri Judih preroke) in ki je
po nauku sv. Pavla, apostolov in prerokov [98] pravilno in razumljivo
razložil in učil postavo.4 Trubar izčrpno polemizira s stališčem tri-
dentinskega koncila do Prd 9,1: navede stari in novi latinski prevod,
doda pojasnilo in sklene s trditvijo, da vsak, ki dvomi o Božji obljubi,
obdolžuje Boga laži.5 Od protestantskih sekt so bili poimensko obso-
jeni prekrščevalci in zwinglijevci: prvi kot taki, ki so hoteli s Straussom
in Münzerjem [99] uvesti judovski jubilej,6 drugi kot oznanjevalci
nauka, da je pri Gospodovi večerji deljeno samo znamenje [simbol].7
Večina Trubarjevih polemičnih vstavkov je naravnanih zoper po-
samezne ustanove in razmere v Katoliški cerkvi.
Medtem ko Trubar prevedenemu stavku »Inu naš gospud Cristus
ie močan skuzi tu pridigarstvu tiga evangelia inu zacramente« doda
pripombo, češ, čeprav je pri pridigarjih tudi treba tu in tam kaj
pograjati,8 pa neusmiljeno napade katoliško pojmovanje duhovništva.
[…] V Trubarjevem cerkvenem redu je zoper navado, da škof sam
umešča duhovnika, natisnjena cela razprava; predloge zanjo vsaj v
cerkvenih redih ni bilo mogoče najti, vendar pa bi komaj mogla biti
popolnoma Trubarjev izdelek.9 Traktat se začne z opozorilom na
»današnje škofe«, ki prave, učene, pobožne pridigarje preganjajo,
lovijo in morijo [100] in ne posvetijo nobenega razumnega študen-
ta, ki misli pravilno pridigati evangelij.10 S sklicevanjem na Mt 7,15,
Apd 20,29–30, 2 Tes 2,3–11 […] dokaže, da morajo nove pridigarje
in duhovnike izvoliti cerkev [cerkvena občina, »gmaina kersčanska«]
in starejši pridigarji in duhovniki, da so starejši duhovniki dolžni
vse cerkve oskrbeti z dobrimi duhovniki in da škofov in duhovnikov,
ki jih niso izvolili starejši duhovniki in cerkev, ni mogoče šteti za
prave. […]
406
temveč je tudi takrat, ko si je prizadeval za dobesedno prevzemanje
svoje predloge, tu in tam vstavil kaj svojega. In zlasti takšna nova
poglavja in takšni vstavki omogočajo presojanje Trubarja kot pisca,
teologa in organizatorja. […]
[97] Bistvo in potek reformacije sta [v Trubarjevem polemičnem
vstavku] označena s primerjavo: kakor so poslednji Judje izgubili
pravilno razumevanje sv. pisma, tako tudi sedanji menihi in papežni-
ki mešajo skupaj postavo in evangelij. V tej zvezi je omenjen Luther,
ki ga je v novejšem času obudil Bog (kakor pri Judih preroke) in ki je
po nauku sv. Pavla, apostolov in prerokov [98] pravilno in razumljivo
razložil in učil postavo.4 Trubar izčrpno polemizira s stališčem tri-
dentinskega koncila do Prd 9,1: navede stari in novi latinski prevod,
doda pojasnilo in sklene s trditvijo, da vsak, ki dvomi o Božji obljubi,
obdolžuje Boga laži.5 Od protestantskih sekt so bili poimensko obso-
jeni prekrščevalci in zwinglijevci: prvi kot taki, ki so hoteli s Straussom
in Münzerjem [99] uvesti judovski jubilej,6 drugi kot oznanjevalci
nauka, da je pri Gospodovi večerji deljeno samo znamenje [simbol].7
Večina Trubarjevih polemičnih vstavkov je naravnanih zoper po-
samezne ustanove in razmere v Katoliški cerkvi.
Medtem ko Trubar prevedenemu stavku »Inu naš gospud Cristus
ie močan skuzi tu pridigarstvu tiga evangelia inu zacramente« doda
pripombo, češ, čeprav je pri pridigarjih tudi treba tu in tam kaj
pograjati,8 pa neusmiljeno napade katoliško pojmovanje duhovništva.
[…] V Trubarjevem cerkvenem redu je zoper navado, da škof sam
umešča duhovnika, natisnjena cela razprava; predloge zanjo vsaj v
cerkvenih redih ni bilo mogoče najti, vendar pa bi komaj mogla biti
popolnoma Trubarjev izdelek.9 Traktat se začne z opozorilom na
»današnje škofe«, ki prave, učene, pobožne pridigarje preganjajo,
lovijo in morijo [100] in ne posvetijo nobenega razumnega študen-
ta, ki misli pravilno pridigati evangelij.10 S sklicevanjem na Mt 7,15,
Apd 20,29–30, 2 Tes 2,3–11 […] dokaže, da morajo nove pridigarje
in duhovnike izvoliti cerkev [cerkvena občina, »gmaina kersčanska«]
in starejši pridigarji in duhovniki, da so starejši duhovniki dolžni
vse cerkve oskrbeti z dobrimi duhovniki in da škofov in duhovnikov,
ki jih niso izvolili starejši duhovniki in cerkev, ni mogoče šteti za
prave. […]
406