Page 179 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 179
BOŽIDAR DEBENJAK

religije so poznale skopitev moških, ki jo Biblija zavrača. V Devteronomiju
tak spolni pohabljenec izraelskega rodu ravno tako ne spada v Gospodovo
občestvo kot »mešanci« in nekatere kategorije tujcev: »Kdor ima zmeč-
kana moda ali odrezan moški ud, naj ne pride v Gospodovo občestvo.«
(5 Mz 23:2, podobna določba je tudi v Levitiku – 3 Mz 21:20) Zmečkanje
testisov je bila tedaj običajna metoda skopitve otrok. Bližnjev­ zhodni kulti
so pogosto obsegali tudi razmerje moških z lastnim spolom in tudi to je
prepovedano: »Če kdo leži z moškim, kakor se leži z žensko, sta oba storila
gnusobo […].« (3 Mz 20:13) Enake sankcije (smrtna kazen) so v istem
poglavju zahtevane še za »prešuštnika in prešuštnico«, seks z »ženo svojega
očeta«, s »svojo snaho«, z »ženo in njeno materjo« itn.

Seveda se pri tem postavlja vprašanje, kam uvrstiti vse te prepovedi,
ki naj se sankcionirajo s smrtno kaznijo. Po delitvi prepovedi na »cere-
monialne«, »legalne« in »moralne«, ki jo poznamo iz reformacije, tudi
od Trubarja, so »morales« samo zapovedi dekaloga, medtem ko so v teh
poglavjih naštete zapovedi in prepovedi deloma »ceremoniales«, deloma
»legales«, namenjene so predvsem judovskemu ljudstvu določenega
časa. Samo »morales« so nenehno obvezne. Judovski predpis na pri-
mer zahteva, da mora biti rabin poročen, kar se dobro ujema s predpisi
pentatevha. Ko so se v krščanstvu pojavili asketi, puščavniki in je boj s
spolnostjo postal bistvena sestavina meništva, iz katere je potem izšel
celibat, smo se znašli na povsem novem terenu. In ko se je že v antiki ob
vsem spoštovanju Starega testamenta Origenes sam skopil, da bi se rešil
»pohujšujočega« dela telesa (»če te tvoje oko pohujšuje, ga izderi«), je
ravnal povsem v nasprotju s pentatevhom, in sicer enako kot pozneje
nekdanja ruska sekta skopcev.

Spremembe so najbolj opazne na primeru homoseksualnosti. Iz stare
Grčije poznamo dva tipa njenega pozitivnega vrednotenja. V Šparti se
slavi sobojevništvo obeh erastov, ki branita v boju tudi drug drugega
(podobno partnerstvo poznajo tudi v japonski tradiciji), v Atenah pa skrb
uveljavljenega mentorja za svojega mladoletnega ljubimca, kar poznejša
doba razvrednoti v seks. Zgodovinar Suetonij se posmehuje Cezarju, češ
da je bil »mož vseh žena in žena vseh mož«. Tovrstne pikantnosti iz živ-
ljenja cesarjev so podobne današnjemu obrekljivemu spletu. Konstantin
uvede smrtno kazen, Teodozij to še zaostri, Justinian razglasi, da je to

177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184