Page 197 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 197
VANJA KOČEVAR

vedno protestantska, z jezuiti – ključnim stebrom katoliške obnove, je bil
sicer posestne narave, vendar se v njem lahko zrcali tudi konfesionalno
nasprotje. Ko so se Auerspergi spreobrnili v katolištvo, se je namreč
zgladil tudi spor glede pobiranja desetine.60

Tomaž Hren se je 11. avgusta 1621 odpovedal službi namestnika v
Gradcu61 in se vrnil na kranjski politični parket.62 Leto pozneje (1622)
je Ljubljana kljub inflaciji in pomanjkanju sredi tako imenovane »Kip­
per- und Wipperzeit« s slovesnimi procesijami praznovala dva verska
praznika, najprej telovo in nato 5. junija še kanonizacijo sv. Ignacija in
Frančiška, kar je bila tudi pomembna demonstracija katolištva.63 Jezuitski
letopis tokrat prvič izrecno omenja prisotnost katoliškega plemstva.64
Leta 1622 se je nadaljeval tudi jezuitsko auersperški spor.65

Omeniti je še treba, da so kranjski stanovi leta 1624 poudarjali, da
je odobritev davkov njihov prostovoljni dar in naj se upošteva višino
davkov, ki so jo stanovi odobrili.66 Zadnja notica daje slutiti, da je deželni
knez najbrž poskušal podobno kot leta 1613 od stanov izsiliti več denarja.

Spreobrnjenje v katolištvo in izgon preostalega
protestantskega plemstva (1625–1630)

V drugi polovici dvajsetih let 17. stoletja se je moč deželnega kneza
povečala. Na bojišča tridesetletne vojne v Nemčiji je posegla Danska,
vendar so jo ligine in cesarske čete kmalu porazile. Na Kranjskem se
je tedaj začelo spreobračanje nekaterih vidnih oseb iz vrst plemstva v

60 Historia annua, str. 85.
61 Turk, Tomaž Hren. Slovenska biografija. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/

sbi238909/ (12. 5. 2015).
62 Glej razpravo o nakupu cesarskega poročnega darila 4. marca 1622. (ARS, SI AS 2,

DSK, 1. reg, šk. 937, Carnioliae Pragmatica, Pars I., Prot. 15, § 2)
63 Historia annua, str. 89–97.
64 Jezuiti poročajo, da so se slovesnosti ob kanonizaciji sv. Ignacija in Frančiška 5. ju-

nija v Ljubljani udeležili: »[…] namestnik deželnega glavarja in vicedom z ostalim
kranjskim in zunanjim katoliškim plemstvom in ljubljanskim svetom ter za njimi
ogromna množica ljudstva obeh spolov.« (Historia annua, str. 93)
65 Historia annua, str. 90.
66 ARS, SI AS 2, DSK, 1. reg, šk. 937, Carnioliae Pragmatica, Pars I., Prot. 15, § 28.

195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202