Page 225 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XII (2016), številka 23-24, ISSN 1408-8363
P. 225
BOŽIDAR DEBENJAK

5. Peta je »mati Zebedejevih sinov« (imena ne navajajo). Da je tudi
ona učenka, se da sklepati, ker ima »mati Zebedejevih sinov« Jakoba in
Janeza v evangelijih na drugem mestu poudarjeno vlogo, saj ona pri-
pelje sinova k Jezusu, naj ju sprejme (Mk 10,35 in Mt 20,20–22), brata
pa sta večkrat poudarjeno navedena, med drugim imata tudi vzdevek
»Boanerges, to je: Sinova groma« (Mk 3,17). Da je ta energična mati tudi
ena od učenk, potrjuje tudi navedba, da je navzoča ob križu (Mt 27,56);

6. Nomen nudum je Suzana (Lk 8,3);
7. Jezusova učenka je očitno tudi Lazarjeva sestra Marija, ki je »sedla
h Gospodovim nogam in poslušala njegove besede«; ko jo poziva njena
sestra Marta, naj ji vendar pomaga pri gospodinjenju, intervenira Jezus
in pravi, da si je s tem [poslušanjem nauka] »izvolila dobri del, ki ji ne
bo odvzet« (Lk 10,39–42). Ben-Chorin jo zato izrecno šteje za učenko
(Ben-Chorin [1967] 1977, 100).2
Ker so trije sinoptični evangeliji pripadali vsak svoji skupnosti in
imajo tudi vsak svojo teologijo, se razlikuje tudi njihovo izročilo imen.
So pa to ženske, izrecno navedene izmed tistih, ki so Jezusa »spremljale
iz Galileje« (Lk 8,2–3 in potem Lk 23,55; Mt 27,55; Mk 15,41).
Oglejmo si najprej mesto pri Luki (Lk 8,1–8): »In dogodilo se je potem,
da je hodil skozi mesta in vasi ter oznanjal in razglašal evangelij o Božjem
kraljestvu, in dvanajsterica je bila z njim ter nekaj žensk, ki jih je bil ozdra-
vil zlih duhov in bolezni: Marija, imenovana Magdalena, iz katere je bil
izgnal sedem demonov, Ivana, žena Herodovega oskrbnika Huza, Suzana
in mnogo drugih, ki so mu stregle iz tega, kar so premo­gle.« Mesto je v
nemški evangeličanski Bibliji (Luthertext) naslovljeno z »Jezusove učenke«,
v slovenskem standardnem prevodu pa z »Nekaj žena spremlja Jezusa«!
Kot pripominja Ben-Chorin:

[T]a notica ni izolirana, zakaj Luka vlogo žensk v okolici Jezusa poudarja
bolj, kot je to v drugih evangelijih. Drugi evangeliji ne dajejo nobenega
podobnega izkaza glede učenk v okolici Jezusa. Uvodni stavek opozarja
na to, da so se ženske priključile krogu učencev, ko je Jezus začel svojo
dejavnost potujočega pridigarja. Gre očitno za premožne ženske, ki

2 Takole pa poroča Apostolska konstitucija iz 4. stoletja (v. 26): »Marta je rekla, da je
videla Marijo nasmejano, Marija je rekla: Ne da sem se smejala; pač pa je on, ko je
učil, dejal: ’Šibki bo rešen pred močnim.’« (Moraldi [1971] 1989, 468)

223
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230