Page 188 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 188
RAZGLEDI, VPOGLEDI

Hermann Pitters

PAUL WIENER (1495–1554)
EVROPEJEC REFORMACIJE

Ob reformacijskem jubileju, ki ga bomo 2017 praznovali po vsej
Evropi, celo po vsem svetu, se zavedamo, da so se pred 500 leti rodile
ideje, ki so v mnogih deželah spremenile življenje v družbi in v cerkvi.
Spoznanje, da odpuščanja grehov ne moremo doseči preprosto z denar-
jem ali s človeškimi dosežki, je sprožilo še druga razmišljanja, ki so začela
spreminjati svet. Novo razumevanje človeka in sveta je imelo daljnosežne
posledice, ki so trajno zaznamovale podobo novega veka.1

Na današnji prireditvi v Sloveniji, domovini Paula Wienerja, razmi-
šljamo o teh pomembnih povezavah. Poskusili bomo nekoliko pobližje
spoznati za nas tako pomembno osebnost z vidika zgodovine reforma-
cije. Že njegova življenjska pot, ki ga je vodila iz Ljubljane v Sibiu (nem.
Hermannstadt), s Kranjske na Sedmograško v današnji Romuniji, naka-
zuje evropsko dimenzijo. Če pa pogledamo še globlje v njegov duhovni
svet, ki se nam razkriva v njegovih delih, se izkaže, da je bil Wiener
izjemen predstavnik nove dobe v času velikih preobratov na prehodu iz
srednjega v novi vek. Preobrat je sprva bistveno usmerjalo svetovljansko
gibanje renesanse in humanizma. V času študija na dunajski univerzi, ki
je bila odprta za nove duhovne tokove, se je Wiener srečal z njim. Temu
se je pridružil še zanj prav tako pomemben duhovni dejavnik, njegovo
srečanje z miselnim svetom reformacije. Tako Wienerja spoznamo kot
izjemno izobraženega humanista s presenetljivo raznolikim filozofskim

1 Prim. npr. Max Weber (1904): Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus
[Protestantska etika in duh kapitalizma] in Ernst Troeltsch (1911): Die Bedeutung
des Protestantismus für die Enstehung der modernen Welt [Pomen protestantizma za
nastanek sodobnega sveta].

186
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193